Vem ska betala för nedskräpningen?

Nedskräpningen har ökat på vissa av våra bostadsgårdar. Vår personal lägger timmar på extra städning. Täcker producentansvaret kostnader för nedskräpning – kan vi söka ersättning? Och kan vi fakturera en hyresgäst som skräpat ner?

Tyvärr är det bara kommuner som kan söka ersättningen för nedskräpning. Ersättningen gäller för städning av allmänna platser som gator, torg och parker och gäller bara vissa typer av engångsprodukter, som till exempel muggar, matlådor av plast, fimpar med mera. För att få ersättning ska kommunen bland annat sprida information till allmänheten för att minska nedskräpningen. Den här bestämmelsen, även om den inte riktar sig till fastighetsägare, kan ändå på sikt påverka allmänhetens attityd till nedskräpning. Så det finns anledning att kontakta kommunen och samarbeta kring dessa frågor då nedskräpning tenderar att gå över fastighetsgränserna.

Vad kan fastighetsägaren göra?
Om en hyresgäst skräpar ner finns möjlighet under vissa förutsättningar för fastighetsägaren att kräva skadestånd och fakturera hyresgästen för att täcka de extra kostnader som nedskräpningen medför. Dessa kostnader kan inkludera extra städning, särskild hantering av farligt avfall eller administrativa kostnader för att hantera nedskräpningen.

Nedskräpningen måste kunna spåras till en specifik hyresgäst och bevisbördan ligger på fastighetsägaren som måste visa den faktiska kostnaden som nedskräpningen inneburit.

Nedskräpning har olika orsaker
Nedskräpningsproblematiken är en attitydfråga och kan ha olika orsaker. Rester av matförpackningar och fimpar kan vara resultatet en trevlig stund på bostadsgården – där några slarviga hyresgäster inte plockat undan efter sig. Tomma lustgastuber kan vara skräp från ungdomar som hängt på gården och blir berusade, detta kan hänga ihop med annan problematik. Hittar man en byggsäck då är det mest troligt att en verksamhet har dumpat skräpet.

Olika typer av skräp måste angripas på olika sätt och är oftast större än en ”städfråga”.

Samarbeta för bättre ordning
Fler kompetenser kan behöva samarbeta – inom och utom företaget – för få ordning på nedskräpningen:

  • Ansvariga för yttre skötsel, kommunikation, trygghet, trivsel och säkerhet i företaget
  • Angränsande fastighetsägare och ansvariga på kommunen med angränsande allmänna ytor
  • Organisationer som Håll Sverige Rent med stor erfarenhet av aktiviteter för att motverka nedskräpning
  • Vid allvarligare fall, där verksamheter dumpar, kan det eventuellt bli ett polisärende.

Polisen kan bötfälla
Det är olagligt att skräpa ner och sedan ett par år gäller det även för den som slänger mindre skräp på marken, som cigarettfimpar och glasspapper. Vid mindre allvarliga fall kan polisen direkt skriva ut en bot på 800 kronor. Denna bestämmelse kan eventuellt förändra attityder på nedskräpning på lång sikt.

Patrizia Finessi
Miljöexpert på Sveriges Allmännytta

Producentansvar och Engångsplastdirektivet

EU:s engångsplastdirektivet ska säkerställa att producenter tar ekonomiskt ansvar för särskilt problematiska engångsplastprodukter. Producenterna ska täcka kommunernas kostnader för att städa upp, transportera och behandla skräp från de engångsprodukter som omfattas. Kommunerna ska ersättas för att samla in statistik om nedskräpning och kostnader för städning till Naturvårdsverket samt gå ut med information till allmänheten för att minska nedskräpning.

Förordning (2021:1002) om nedskräpningsavgifter | Sveriges riksdag (riksdagen.se)

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega