Noviers VD: ”Vi kan ha fingrarna i alla syltburkar”

Enligt Noviers VD Marie Bucht Toresäter är det vardagliga förvaltningsarbetet naturligt kopplat till hållbarhet, samtidigt som rapporteringskraven ökar. ”Det är ingen börda – det gör förvaltningen mer intressant, mer komplex – men också mer rolig.”

I sju år har Marie Bucht Toresäter varit VD på rådgivningsbolaget Novier och hon var med när de bägge bolagen Novi och Nordier slogs samman för två år sedan.

– Bolagen hade samma kulturer så det blev en bra matchning. När jag kom till Novi lockades jag av entreprenörsandan och att det är snabba beslutsvägar. Men det viktiga är att vi är både personliga och professionella. Det är så jag sammanfattar vårt DNA, säger hon.

Ville jobba med människor
Marie Bucht Toresäter växte upp i Arvidsjaur, i en familj som tävlade i längdskidåkning, ”när det var nördigt att åka längd” som hon själv säger med ett skratt. Skidåkningen har följt med henne och fortfarande är det en härlig fritidssyssla hon gärna gör med sina vuxna barn.  Hon har också åkt flera långlopp med sin bror och sin make, som Vasaloppet och Marcialonga i Italien.

När hon var ung, visste hon att hon ville jobba med människor – men inte på vilket sätt. Hon valde en bred utbildning till civilekonom, med nationalekonomisk inriktning i Uppsala. Efter studierna blev hon utredare på Nutek, där hon fick göra tillväxt- och näringslivsstudier. Man arbetade i projektform och hon fick erfarenheten av att jobba som en konsult.

Branschen är personberoende
Därefter kom hon till Newsec, som hon stannade på i 13 år, och där lärde hon sig fastighetsbranschen. På NCC och Skanska jobbade hon med fastighetsutveckling och sedan en tid med rekrytering. Den gamla konsulterfarenheten kom väl till pass igen, då hon blev tipsad om och rekryterad till rollen som VD på Novi, som sedermera blev Novier. Genom åren har hon insett att jobba i fastighetsbranschen, innebär att jobba med människor.

– Vi jobbar med alla typer av fastigheter, men branschen är otroligt personberoende. Jag har haft förmånen i mina roller att få lära känna många intressanta människor, fått göra affärer och bygga förtroenden. Jag har alltid varit omgiven av specialister som hela tiden är sugna på att söka ny kunskap.
Hon påpekar vikten av att ha rätt medarbetare och att varje individ är viktig i en kunskapsorganisation.

Nu är hon nöjd att Novier besitter 360 graders kompetens och har specialister inom varje del av fastighetsaffären, så att man kan ”ha fingrarna i alla syltburkar”.

Det är god förvaltning
Hon anser att en god förvaltning innebär att du har nöjda uppdragsgivare och hyresgäster som är väl informerade om vad som gäller i fastigheten. Hon ursäktar sig och säger att det även innebär det uttjatade ordet ”att vara proaktiv”.

– Det handlar om att vara en aktiv förvaltare där vår roll är att komma med förslag och smarta lösningar som kan underlätta verksamheten i fastigheten. Man ska se till både fastighetens och hyresgästernas bästa.

Enligt henne jobbar Novier som att det var deras egna fastigheter de förvaltar. De arbetar nära sina uppdragsgivare och de är aldrig bättre än vad deras kunder upplever, vilket styr verksamheten. Effektiviseringar genom automation och digitalisering, i kombination med AI, gör att medarbetarna kan lägga mer tid på kvalificerat arbete och att möta kunderna och deras hyresgäster.

Hållbarhet finns i förvaltningens vardagsbestyr
Förutom fokus på digitalisering är hållbarhet den fråga som man lägger stort krut på. Hållbarhet är ett vitt begrepp och inom förvaltningsverksamheten finns enorma möjligheter att verkligen jobba hållbart, som Marie Bucht Toresäter påpekar. Det spänner över allt från att stötta beteenden hos hyresgäster, sophantering, att jobba hållbart med leveranser, jobba hållbart i konverteringsprojekt och hjälpa hyresgästerna att behålla och återbruka material.

– Det är mycket vardagsbestyr som är kopplade till hållbarhet och förutom det så har du ju all rapportering enligt regelverk och myndighetskrav. Men det är ingen börda – det gör förvaltningen mer intressant, mer komplex – men också mer rolig, säger hon uppriktigt.

Hon upplever också att kunderna efterfrågar hållbarhet mer, men att det numera ses som en hygienfaktor. Genom att kunderna ställer höga krav så måste Novier i sin tur ställa krav på sina leverantörer, att till exempel städfirman tar sig till och från fastigheten med elbilar.

– Vi levererar en fullständig lösning, då måste vi jobba hållbart i alla led. Det genomsyrar hela affären och det dagliga arbetet.

Förvaltarens utmaningar
Som väl insatt i förvaltningsbranschen kan hon se vilka trender som råder. För Noviers del handlar det om mer automatik och digitala lösningar. Man testar nu att ha digital bovärd/teknik som ska underlätta för förvaltaren och den tekniska förvaltaren att snabbt komma i kontakt med hyresgästen för att få mer information, innan man åker ut på ett ärende – och kanske lösa det utan ett besök. Dessutom ska det ge snabbare återkoppling och information till hyresgästen.

Fastighetsförvaltarnas utmaningar handlar just om att prioritera sin tid, enligt Marie Bucht Toresäter.

– Utmaningen är att hela tiden hålla alla bollar i luften, både de mer långsiktiga och sedan kunna parera och lösa sånt som händer under dagen. Och att jobba med tydlig återkoppling till hyresgästerna och till alla samarbetspartners.

Förvaltningen är en affär
För att stötta sina medarbetare ute i organisationen behöver ledningen ge dem rätt verktyg och förutsättningar. Men det är också viktigt att förvaltarna är uppdaterade när det gäller affären i fastigheten, som Marie Bucht Toresäter uttrycker det.

– Från bolagets sida brinner vi för fastighetsaffärer och förvaltningen är en affär. Vi jobbar ju åt fastighetsägaren och är deras förlängda arm. Vi exekverar deras beslut och affärsidé och de ska känna sig trygga med att vi tar det här på största allvar och är stolta över att gå omkring med vårt namn på kläderna, för vi vill synas.

Ingen one-man-show
På frågan om vad hon som chef kan göra för att stötta sin organisation slår hon ifrån sig och framhäver sina medarbetande chefer och alla kollegor i hela firman.

– Jag har ju världens bästa specialister inom hela förvaltningsaffären och genom att jobba med de bästa inom alla områden kan vi fatta bra beslut. Det är ingen one- man-show. Det jag kan bidra med är att de som jobbar hos oss har det här affärsmammaskapet och att vi brinner för det – för det är så himla roligt. Det jag driver är också att vi ska återkoppla i alla led. Vi ska ses som problemlösare och vi ska aldrig vara längre än ett samtal bort.

Så vill hon var som chef
Redan tidigt visste Marie Bucht Toresäter att hon ville jobba med människor och det påverkar hur hon vill vara som chef. Hon vill bli uppfattad som att hon är väldigt intresserad av företaget och människorna i det. Det är viktig att alla har en roll och att de känner att hon vet vad de heter, vad de jobbar med och vad de kan. Hon förespråkar korta beslutsvägar och att hela verksamheten är engagerad och vill komma med idéer.

– Vi är jättenoggranna vid rekryteringar. Det är viktigt att vi tycker om varandra i bolaget och det ska vara kul att jobba här. Vi har specialistkompetenserna i alla delar som gör att man känner sig uppdaterad. Man har kollegor som man kan fråga och vi jobbar i team.

Våga avråda och säga nej
Människor växer med ansvar och om en bra människa gör så gott den kan så räcker det långt, anser hon. Det är viktigt med ett klimat där man får tänka själv. Hon tror alltid gott om folk och blir hon motbevisad, då får hon ta det då.

Hennes drivkraft är just att omge sig med duktiga människor med olika kompetenser – och som också gillar att göra affärer.

– Det är genuint kul att vara i en organisation där vi faktiskt vet vad vi håller på med. Vi ska kunna ge råd som om det var våra egna pengar det handlade om. Då handlar det även om att våga avråda och säga nej. Det förväntas av oss som rådgivare.

Håller på att stänga flera affärer
Det är detta som gör att hon tycker att bolaget och dess verksamhet är så roligt. Novier har stort mandat i sina uppdrag och får vara med och tänka och inte bara utföra uppdragsgivarnas order. Sedan har Novier entreprenöriella ägare vilket genomsyrar organisationen, menar Marie Bucht Toresäter.

– Vi utvecklas, vi vill växa, vi vill framåt. Till exempel har vi vuxit i Göteborg, expanderar och satsar på uthyrning där. Vi håller även på att ta in flera nya uppdrag. Sedan ser jag fram emot när det börjar röra sig transaktionsmarknaden. Det har varit ganska stilla och tråkig där men nu har vi fler dialoger och kommer att stänga några affärer inom en snar framtid. Men jag kan inte avslöja något förrän alla papper är påskrivna, säger hon och ler.

Text: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Marie Bucht Toresäter

Ålder: 56 år
Uppväxt: I Arvidsjaur
Yrkeserfarenhet: Arbetade som utredare på Nutek, därefter på Newsec i 13 år. Några år vardera på NCC och Skanska. Kom till Novi, som senare blev Novier, som VD 2017.
Familj: Man och tre egna barn och två bonusbarn i åldrarna 21 till 27 år. Samt en hund.
Bor: I villa i Sollentuna
Fritidsintressen: ”Att vara med familjen och att motionera, gärna med längdskidåkning på vintern eller en promenad med hunden efter kontorstid. Har hus på Gotland som vi åker till så ofta vi kan.”
Något som inte så många vet om mig? ”Kallades för den levande juke-boxen som ung. Har alltid musik på hemma och sjunger gärna med och kan många texter.”

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega