Kontroll på fastighetens vattenförbrukning är guld värt, men svårt då VA-bolag har olika typer av lösningar. EdetHus och Sehlhall är två fastighetsbolag som installerat en kamera som mäter vattenförbrukning i realtid, men också larmar vid avvikelser.
I höstas hade några högstadieelever täppt till handfaten på två toaletter och öppnat kranarna för fullt. När sabotaget upptäcktes nästa morgon av städpersonalen var den enorma vattenskadan ett faktum.
Toaletterna var dessutom helt nyrenoverade för hundratusentals kronor och vattenskadan kostade totalt 1,4 miljoner. Största delen tar förvisso försäkringsbolaget, men Lilla Edets kommun får stå för 400 000 kronor.
– Det är inte första gången våra skolor drabbats av den här typen av stora vattensabotage och nu fick vi nog, säger Hans Larsson, driftstekniker på det kommunala fastighetsbolaget EdetHus.
Kamera kopplat till moln
EdetHus tekniska grupp började leta runt efter olika lösningar och hittade ett övervakningssystem som man nu installerat på flera ställen. Enheten består av en liten kamera som monteras direkt på vattenmätaren tillsammans med en centralenhet som kopplar upp sig till ett smart moln.
– Efter fem minuter var systemet igång och mätte vattenförbrukningen i realtid. Systemet lär också känna fastighetens vattenförbrukning och vilka flöden som är normala, så att det inte ska larma i onödan. Från kontoret kan jag nu se förbrukningen på de mätare där vi installerat kamerorna, och alla avvikelser kommer direkt till våra mobiler.
Koppla ihop en ventil med systemet
I samband med installationen funderade Hans Larsson över om man inte skulle kunna installera in en ventil precis innan mätaren, och koppla ihop ventilen med det nyinstallerade systemet.
– På det viset skulle man kunna strypa vattentillförseln direkt vid en större läcka, för ibland kan det ju ta en liten stund innan personal kan vara på plats och stänga av. Tillsammans med leverantören tittar vi nu på hur vi kan koppla ihop ventilerna med övervakningssystemet så att det sköts automatiskt.
Larm fördelas mellan olika personer
För EdetHus återstår nu också att se över administrationen av vilka larm som ska åtgärdas av vilka personer, eftersom systemet har olika typer av larm beroende på avvikelsernas storlek.
Vissa larm kan vaktmästarna på skolan ta direkt under dagtid. Andra typer av larm får man fördela mellan EdetHus tekniker och det bolag som sköter jouren utanför kontorstid.
– Att vi nu har det här övervakningssystemet gör att vi slipper de väldigt dyra konsekvenser som blivit efter olika sabotage, men även vid läckor. Den här lösningen kan också bli aktuell på våra äldreboenden och LSS-boenden, avslutar Hans Larsson.
Svårt få överblick på vattenförbrukningen
Sehlhall är ett annat fastighetsbolag som har installerat system av samma sort. Sehlhall utvecklar och bygger samhälls- och omsorgsfastigheter i hela Sverige och bolaget har ett stort intresse för ny teknik.
– Vi vill hålla jämna steg med digitaliseringsutvecklingen eftersom det är ett viktigt verktyg i fastighetsförvaltningen, säger Mikaela Malmgren, förvaltningsansvarig på Sehlhall.
Bolaget hade redan upphandlat ett automatiserat energiuppföljningssystem för inläsning och uppsamling av energidata, och som även kan hämta in vattenförbrukning från VA-bolagen. Men olika VA-bolag har olika rutiner för vattenmätning – vissa erbjuder avläsningsmöjlighet via Mina Sidor, medan man hos andra får kontakta kundtjänst för att få mätdata som levereras som Excel-ark.
– Det är sällan några smidiga och enhetliga lösningar, vilket gör att vi som fastighetsägare har väldigt svårt att få överblick när det gäller hur mycket vatten man förbrukar.
Viktigt verktyg för hållbarhetsarbetet
Sehlhall behövde en lösning som var kompatibel med deras befintliga energiuppföljningssystem och som dessutom inte krävde några avancerade installationer.
Det valda systemet fungerar oavsett mätare eller fastighet, och nu har Sehlhall fått en helt annan koll på sin vattenförbrukning.
Dessutom kan man snabbt åtgärda stora läckor men även identifiera problem med mindre avvikelser.
I det senare fallet kan det handla om alltifrån toalettstolar som står och rinner, till att någon på ett särskilt boende öppnat kranen i handfatet för att få det lugnande ljudet av rinnande vatten, och sedan glömt bort den.
– Våra hyresgäster är ju beroende av att hela tiden kunna använda sina lokaler, och har man koll på vattenförbrukningen i realtid sparar man ju dels pengar, men slipper också tidkrävande reparationer som stör verksamheterna.
Förbrukningsrapporter till hyresgäster
Sehlhall kommer att skicka ut kvartalsvisa förbrukningsrapporter till sina hyresgäster, som utgörs av såväl kommuner som privata vårdaktörer.
– Vi planerar också för tävlingar och utmaningar för hur man kan hålla nere vattenförbrukningen. Så förutom att vara skadeförebyggande, blir det här systemet också ett viktigt verktyg för våra hyresgästers långsiktiga hållbarhetsarbete, avslutar Mikaela Malmgren.
Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se