E-handeln ökade med 15 procent under 2018. Det innebär att e-handeln utgjorde 9,8 procent av den totala detaljhandeln i Sverige, skriver Fastighetsägarna.
Störst tillväxt under fjolåret stod livsmedelsbranschen för, följt av möbler och heminredning samt sporthandeln, enligt E-barometern från Postnord, HUI Research och Svensk Digital Handel.
– Det som är intressant för fastighetsägare är att det redan idag levereras över 100 miljoner paket per år och Postnord räknar med att den siffran kommer att fördubblas till år 2022, säger Christoffer Börjesson, CDO på Fastighetsägarna Stockholm och Service och fortsätter:
– Detta kommer ställa krav på allt fler leveransalternativ framöver eftersom ombuden inte kommer att kunna hantera sådana stora volymer. Enligt E-barometern sker 2–4 procent av leveranserna till hemmet och cirka 18 procent till fastighetsboxar. Allt fler av de tillfrågade konsumenterna vill ha fastighetsnära alternativ.
Källa: Fastighetsägarna