Årets Nobelpris i ekonomi går till Richard Thaler som bland annat visat hur man kan få människor att fatta ett önskat beslut utan förbud eller bonusar, bara genom att puffa dem lite lätt i rätt riktning och erbjuda positiva alternativ. Begreppet kallas Nudging och har fått stort genomslag i många sektorer i samhället.
Restaurangkedjan Fazer uppmuntrar sina gäster att äta mer vegetariskt och fisk och mindre kött genom att ställa nyttiga saker längst fram i buff’en. Och under hösten får många stockholmare en bunt garderobsetiketter från Myrorna som ska göra det lätt att upptäcka vilka kläder man egentligen aldrig använder. Förbättrad lönsamhet, samtidigt som det gynnar miljön och undviker onödig konsumtion. Helt enkelt win-win.
Men den bransch som kanske har allra mest att vinna på Nudging är fastighetsförvaltning, där små puffar kan uppmuntra hyresgäster att spara energi, återvinna avfall och kanske prata mer med sina grannar. Och vi ser redan många bra exempel. Albin Haglund skrev i våras om fenomenet i sin masteruppsats från programmet Fastigheter och byggande på KTH, och föreslog att man kan puffa på fyra olika sätt.
Det första sättet enligt Albin är att förenkla information och rama in den på ett tilltalande sätt. Ett exempel jag kommer att tänka på är fastighetsutvecklaren Wästbygg som byggt upp ett helt koncept runt Nudging. Bland annat finns små skyltar vid hissarna som tipsar om att använda trapporna istället. Och alla boende får en app där man kan bjuda in till grannskapsaktiviteter.
En andra metod är att sätta standardalternativet till det gröna. För några år sedan programmerade vi på Aktea om ventilationen i ett hotellkök, där personalen upplevde problem.
Standardalternativet var att köksventilationen var igång dygnet runt (synkat med hotellventilationen) men gick att stänga av manuellt. Nu förändrade vi det genom att minska luftflödet de tider köket inte användes samtidigt som vi gjorde det lätt att öka upp till fullt igen om man behövde.
Förändringar i den fysiska miljön är ett tredje sätt. Albin Haglund berättar i sin uppsats om ett intressant exempel där Locum planerade ett soprum för att bjuda in till mer återvinning.
Iögonfallande återvinningskärl i olika fraktioner längst fram och mindre kärl för brännbart längst in. Dessutom fräschade de upp rummet med bättre belysning och färg. Ser det fint ut så är vi mer benägna att hålla det så.
Den fjärde Nudging-metoden är att försöka ändra sociala normer. Sen några år driver vi på Aktea nätverket Solcellsgruppen, en mötesplats för fastighetsägare och fastighetsutvecklare som arbetar med solceller. Syftet med gruppen är att göra det enkelt, tryggt och lönsamt att investera i solceller. Vi vill att alla i gruppen ska uppleva energin och entusiasmen från de andra. ”Satsar de så kan även vi.”
Så nu i november hoppas jag att du firar det första Nobelpriset i hållbar fastighetsförvaltning! Varför inte med att ge dina hyresgäster en rolig 5-minuterstimer till duschen.
Stefan Lindsköld
redaktionen@forvaltarforum.se
Stefan Lindsköld är vd och partner i Aktea Energy som är specialister på energieffektivitet och sund inomhusmiljö i fastigheter och verksamheter, med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Han har under flera år drivit Stockholms stads Företagsnätverk för hållbara fastigheter, och är även initiativtagare till Solcellsgruppen där fastighetsägare och fastighetsutvecklare träffas för att diskutera lönsamma solcellsinvesteringar.