De kopplar lån till sociala mål: ”Vi går från magkänsla till fakta”

Filip Gustavsson är VD på fastighetsbolaget Bohild, ett Brunswickföretag.

Brunswicks dotterbolag Bohild följer den sociala utvecklingen i sina bostadsområden via ett datadrivet index. Det styr insatser dit de gör störst skillnad för de boende. Dessutom kan man koppla sin finansiering till mätbara, sociala mål.

Bohild tar nästa steg i sitt hållbarhetsarbete genom att knyta villkoren i ett nytt lån hos Nordea till tydliga sociala mål. Med ett datadrivet socialt index som underlag kan bolaget nu följa upp utvecklingen i sina bostadsområden lika strukturerat som energieffektivisering och drift.

– Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta bostäder där människor trivs och kan bo kvar länge. Då måste vi kunna mäta det vi gör och se att insatserna faktiskt gör skillnad, säger Filip Gustavsson, VD på Bohild som grundades av Brunswick Real Estate, 2021.

Från ambition till uppföljning
Det sociala indexet bygger på en plattform som samlar in relevant fastighets- och områdesdata och sätter en gemensam baslinje. Omkring 25 variabler – exempelvis trygghet, trivsel, service, tillgänglighet och boendedialog – vägs samman till ett nyckeltal som går att följa över tid. För Bohild innebär det att prioriteringar kan styras till de åtgärder som ger mest effekt för de boende.

– Med ett samlat nyckeltal ser vi var avvikelserna finns, vilka mönster som återkommer och vilka fokusområden som har störst potential. Det gör oss snabbare och mer precisa i förvaltningen, säger Filip Gustavsson.

Finansiering som driver beteende
I den hållbarhetslänkade finansieringen kopplas lånevillkoren till hur väl Bohild når sina sociala delmål. Förbättras utfallet i indexet, förbättras villkoren – ett tydligt incitament att fortsätta investera i trygghetsskapande insatser, boendedialog och långsiktig områdesutveckling.

– Det här integrerar social hållbarhet i affärsmodellen. Det vi gör för människorna i våra områden speglas direkt i hur vi finansierar verksamheten, säger Gustavsson.

Ett gemensamt språk med finanssektorn
Genom att använda ett transparent och jämförbart index skapas ett gemensamt språk mellan fastighetsägare och finansiärer. Det minskar tolkningsutrymmet och ökar tilliten kring vad ”social nytta” faktiskt innebär i praktiken.

– Att vi kan visa datapunkter snarare än enbart ambitioner gör dialogen med banken betydligt tydligare. Samtidigt hjälper det oss att sätta rätt nivå på våra mål och att följa upp dem konsekvent, säger Gustavsson.

Konkret nytta i förvaltningen
För Bohild är vinsterna redan tydliga i vardagen: bättre underlag för investeringar, mer pricksäkra åtgärder och en röd tråd från strategi till boendes nytta. Indexet används som beslutsstöd i allt från planerat underhåll och utemiljö till mobilitetslösningar och lokala samarbeten.

– Vi går från magkänsla till fakta. Det skapar fokus i organisationen och hjälper oss att välja åtgärder som ger reell effekt på människors upplevelse av att leva och bo, säger Gustavsson.

En modell för framtidens förvaltning

Att knyta finansiering till sociala mål är fortfarande nytt i branschen, men Bohild ser modellen som ett naturligt nästa steg för långsiktig, värdeskapande förvaltning.

– När vi belönar mätbara sociala förbättringar blir det tydligt att bra förvaltning är bra affär. Det gynnar de boende, områdena – och i förlängningen även våra investerare, avslutar Filip Gustavsson.

Text: Thomas Hallberg
thomas.hallberg@forvaltarforum.se

Så funkar Bohilds sociala uppföljning

  • Baslinje och index: Omkring 25 sociala variabler samlas in och vägs samman till ett nyckeltal per fastighet/område.
  • Transparens: Gemensamma definitioner och metodik ger jämförbarhet över tid och mellan bestånd.
  • Styrning: Indexet används för att prioritera åtgärder med högst boendenytta och för att sätta delmål.
  • Finansiering: Lånevillkor kopplas till uppnådda sociala mål – förbättringar i index ger bättre villkor.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega