MKB tror på uthållig corona-strategi

MKB Fastighets AB har valt en långsiktig strategi under pandemin. HR-chefen Karin Svensson berättar om fördelarna för bolaget, medarbetarna och hyresgästerna.

När många bostadsbolag valde att skicka hem sina medarbetare och skjuta upp icke akuta jobb satsade MKB Fastighets AB i Malmö på en mer uthållig strategi. Det har inneburit att arbetet har kunnat fungera mer normalt.

Bland annat har bolaget infört ett system där medarbetare som har möjlighet ska jobba varannan dag på kontoret och varannan dag hemifrån. Och i stort sett alla felanmälningar har åtgärdats, så det har inte byggts upp något stort berg av ogjorda reparationer.

Har den låga smittspridningen i Skåne påverkat er strategi?
– Jag tror att det är skillnad mellan att verka i en region med låg smittspridning jämfört med hög smittspridning. Men det är svårt att säga hur mycket det har påverkat oss. Jag upplever att vi har kunnat hantera situationen på ett bra sätt, säger Karin Svensson

Hur stor del av er personal jobbar hemifrån?
– Det är nog mer än hälften av våra medarbetare som jobbar hemifrån varannan dag. De hos oss som har möjlighet att jobba hemifrån ska göra det.  De som inte har kunnat arbeta hemifrån, som exempelvis våra husvärdar, fastighetsskötare och annan områdespersonal, har jobbat som vanligt och varit en viktig del i att våra kunder har fått hjälp och service under pandemin samt att uthyrningen har fungerat. Det har varit viktigt för oss att vara på plats fysiskt i våra områden under denna svåra och annorlunda tid.

Varför har ni valt just den modellen?
– Målsättningen har varit att minska antalet personer på jobbet och belastningen i kollektivtrafiken för att minska smittspridningen. Psykosocialt långsiktigt bedömer vi att fysisk kontakt med arbetsplatsen är positivt. Därav schemaläggning för de medarbetare där arbetsuppgifter tillåter att arbeta hemifrån.

Hur länge har ni haft den här modellen?
– Från och med början av april har vi arbetat på detta sätt och till dags datum har det fungerat bra och varit uthålligt.  Vi måste hela tiden dock vara beredda på att anpassa vårt arbetssätt efter aktuellt läge.

Hur tycker medarbetarna att modellen har fungerat?
–De tycker att det har fungerat bra enligt de två undersökning vi har gjort. Cheferna har ett extra ansvar att hålla kontakt med de som jobbar hemifrån de dagar som de inte är på kontoret. Vi jobbar framför allt i Teams där vi har gemensamma möten och alla som jobbar hemifrån kan koppla upp sig med kamera.

Vilka regler gäller när man jobbar på kontoret?
–Vi följer Folkhälsomyndigheternas råd om att hålla avstånd, tänka på hygienen, stanna hemma om man är det minsta sjuk, hosta i armvecket och använda stora rum när vi behöver ha fysiska möten. Vi har också anpassat våra kontor med klisterlappar med instruktioner och plexiglas och liknande.

Hur jobbar medarbetare som inte kan sköta sitt arbete hemifrån?
– Våra husvärdar och fastighetsskötare har svårt att jobba hemifrån, så de är på plats. Vi har valt att ta emot felanmälningar i stort sett som vanligt. Däremot har vi varit tydliga mot våra kunder och sagt att om de är sjuka så måste de meddela det och då kommer vi inte hem till dem om det inte är väldigt akuta problem. Våra husvärdar ska alltid fråga innan de går in om kunderna är friska. De kan också be kunderna hålla avstånd när de är inne i lägenheten.

Hur har ni hunnit med arbetet under pandemin?
– I våras märkte vi att det var färre kunder som ringde oss och jag tror att det berodde på att de inte ville ha besök. Men vi har valt att hålla våra kontor öppna och ta emot alla felanmälningar. Annars finns risk för att man bygger upp ett jättestort behov längre fram. Så arbetet rullar på relativt som vanligt, men det är klart att ibland händer det saker och vi känner säkert alla att vi är i en speciell tid. Men jag tycker att vi har duktig personal som har varit kreativa och hittat lösningar när vi har behövt anpassa oss.

Hur skiljer sig er strategi från strategin i andra bolag?
– Det här att vi jobbar varannan dag kanske skiljer sig. Vi tror sättet är mer hållbart än att skicka hem alla. Vi tror att det är viktigt att finnas närvarande i våra bostadsområden och kunna jobba med servicen. Man kan ju hålla avstånd och ändå prata med varandra.

Har ni samarbetat med andra bolag för att klara pandemin?
– Ja, vi har försökt hålla kontakt med andra bolag, främst i södra Sverige och tipsar varandra. Jag tror det är viktigt att utbyta erfarenheter.

Vad skulle kunna få er att ändra strategi?
– Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Kommer det nya rekommendationer så anpassar vi oss

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega