Varken fastighetsbranschen eller utbildningsbolagen har traditionellt gått i bräschen för digitaliseringen. Det har BFAB ändrat genom att på kort tid digitalisera möjliga delar av utbildningsutbudet. Jessica Bergmark som ansvarar för produktutvecklingen har haft en avgörande roll och delar här med sig av sina erfarenheter och fördelarna med onlineutbildning.
Tillsammans med sitt digitala team arbetar Jessica Bergmark kontinuerligt med att se vilka produkter som ska finnas med i den digitala utbildningsportföljen.
– Vi har märkt av en ökad efterfrågan vad gäller både tillgänglighet och flexibilitet kopplat till utbildningarna. Tiden är dyrbar för oss alla och vi på BFAB vill möta kundernas efterfrågan och skapa så bra och effektiva utbildningstillfällen som möjligt, säger Jessica.
Många är väldigt uppbokade och genom att läsa en utbildning online slipper deltagaren den tid som ofta förknippas med resor, resekostnader och arbetstidsbortfallet.
Plocka russinen genom e-learning
– Vår e-handel ger direkt tillgång till e-learningutbildningar som varken är tids- eller platsberoende. Deltagaren har under en förutbestämd tidsperiod fri tillgång till läroplattformen och utbildningsmaterialet. Hela flödet är automatiserat och mycket smidigt.
Med e-learning kan längre utbildningar brytas ned till kortare utbildningstillfällen. Det är till stor fördel för den som vill fördjupa sin kunskap inom en specifik del av en mer övergripande utbildning.
En annan utbildningsform är det digitala klassrummet med schemalagda utbildningstillfällen och föreläsare som håller utbildningen live via digitala plattformar med möjlighet till interaktion.
Ställa om utifrån en digital verklighet
Det är spännande att ställa om de utbildningar som tidigare enbart erbjudits fysiskt till det digitala klassrummet. En del av dem innehåller praktiska moment som är svåra att anpassa digitalt.
– Vissa delar behöver man fortfarande vara fysiskt på plats för att utföra, framför allt inom utbildningar som gäller exempelvis elsäkerhet där fysiska och praktiska moment behöver utföras på specifika platser eller anläggningar.
Jessica börjar prata snabbare och ännu mer engagerat när hon fortsätter med ett konkret exempel:
– I ett moment inom avflyttningsbesiktning behöver deltagarna i dag utföra en fysisk avflyttningsbesiktning med föreläsaren. Vi arbetar på en lösning där vi spelar in besiktningen ihop med föreläsaren och en 360-kamera. Kursdeltagarna kommer därmed kunna genomföra momentet på distans framöver genom att virtuellt gå in i 360-miljön och utföra inbyggda uppgifter.
Detaljerna avgör användarupplevelsen
Det är många detaljer att tänka på för att skapa en riktigt bra digital utbildning kombinerat med en positiv användarupplevelse. Grunden ligger i att återskapa de förutsättningar och möjligheter som är självklara i ett fysiskt klassrum.
Det digitala utvecklingsteamet skapar bästa möjliga förutsättningar genom att ständigt utvärdera och optimera de digitala processerna.
– När vi ska hålla utbildningar i det digitala klassrummet träffar vi föreläsaren innan och går igenom hur allt fungerar. Deltagarna får en förinspelad instruktionsvideo så de vet hur de virtuellt kan ”räcka upp handen”.
Svårt att veta vad man får
Det är många användare som upplever det svårt att jämföra vad man får ut av respektive utbildning. Det är en av anledningarna till att det digitala teamet arbetat fram flera korta trailers på BFAB:s hemsida.
– Det är så viktigt att få en bra användarupplevelse och förståelse för hur utbildningen ser ut och fungerar interaktivt redan när man kollar på hemsidan, betonar Jessica.
Hur man jämför olika digitala onlineutbildningar
När man jämför olika utbildningsföretag är det klokt att tänka på att hitta företag med goda recensioner och rekommendationer. BFAB har själva en mycket hög grad av återkommande deltagare, vilket är ett gott betyg, säger Jessica.
Det är även viktigt att välja utbildning utifrån hur kunniga föreläsarna är. Många företag har anställda föreläsare, men BFAB arbetar företrädande med föreläsare som är aktiva i branschen.
– Anledningen är att många arbetar i en snabbrörlig värld. BFAB vet att en stark förankring i näringslivet är en god förutsättning för att hålla sig à jour och leverera nytta till deltagarna. Våra föreläsare är specialister med hög branschkunskap och en fot i verkligheten.
Utvecklingsresan har lärt oss mycket
Det har så klart varit en utmaning för både intern och extern personal, såväl som för föreläsare, att ställa om digitalt, säger Jessica. Till stor del handlar det om att våga testa sig fram, öva, våga göra fel och nyttja tekniken. Att utvecklas och lära sig av barnsjukdomarna som uppstår längst med vägen är en värdefull del av resan.
– Jag är mycket stolt över vad vi har åstadkommit och vet utifrån den deltagarrespons vi fått hittills att vi nu har riktigt bra och konkurrenskraftiga utbildningar även online.
Nyfiken på utbudet som BFAB erbjuder online? Läs mer här.
Om du vill lära dig mer om skillnaden mellan digitalt klassrum, inspelad föreläsning och webbinar reder den här artikeln ut några vanliga begrepp.
Utbildningsbolagen BFAB och STF ingår i Fasticon-koncernen. Har du frågor om vidareutvecklingen av de digitala utbildningarna når du Jessica Bergmark på jessica.bergmark@stf.se eller 08-586 386 28.