För andra året i rad är HSB branschvinnare i Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet.
HSB är det mest hållbara varumärket i kategorin bostäder enligt svenska folket.
– Otroligt kul och hedrande att vi vinner igen – det är ett kvitto på att vi är en viktig aktör i arbetet mot det hållbara samhället. För oss har arbetet med dessa frågor alltid varit ett strategiskt val som genomsyrar hela vår organisation, med högt satta målsättningar, säger Freja Bramsen, chef för hållbarhet och utveckling på HSB Göteborg.
Sustainable Brand Index korar Sveriges mest hållbara varumärken sedan 2011. I årets undersökning har 18 600 svenskar i åldrarna 16–70 år från hela landet intervjuats om hur hållbara välkända varumärken är.
Halverat sina utsläpp
Nyligen utsågs HSB till Sveriges Grönaste Varumärke i kategorin nyproducerade bostäder – även det för andra året i rad. HSB:s hållbarhetsarbete bedrivs på många nivåer samtidigt för att minimera miljöpåverkan från både byggande och boende.
– Vi har högt ställda mål för att minska vår klimatpåverkan. De senaste tio åren har vi halverat våra utsläpp. Samtidigt tar vi fram framtidens hållbara boende i HSB Living Lab – ett levande labb där forskarna har möjlighet att utveckla sina idéer i en verklig boendemiljö. Tanken är att lösningarna sedan ska skalas upp och kunna användas i HSB:s nyproduktion och hos bostadsrättsföreningar, säger Magnus Ulaner, miljöchef på HSB Riksförbund.
Källa: HSB