”Vår förvaltningsmodell är effektivt skalbar”

… Marit Appelgren, vd för Byggvesta Fastighetsförvaltning som tillsammans med Grön Bostad är ny partner till Förvaltarforum.

Varför vill ni vara partner?
– 
För att det är ett naturligt sätt för vår organisation att skaffa sig kunskap om vad som sker i branschen, delta i relevanta nätverk och inte minst att attrahera rätt kompetens och personlighet framgent.

Vad är det mest spännande som händer hos er just nu?
– Att få jobba så nära tillsammans med projektutveckling och byggande för att försöka skapa så bra hus som möjligt. Vi ställer oss ständigt frågan ”om jag bodde här, skulle jag då vara nöjd med den här lösningen?”. Det är ett pragmatiskt men kärnfullt sätt att angripa kvalitet och därmed kundnöjdhet.

– Vår expansion där vi de senaste fyra åren vuxit med cirka 1 600 lägenheter vilket gjort att vi totalt sett vuxit volymmässigt med 130 procent (egentligen mer om vi räknar in de fastigheter vi sålde 2018). Detta ställer höga krav på en förvaltningsmodell som är effektivt skalbar både till servicegrad och affärsupplägg.

– Vi är nu nominerade till pris för ”Största lyft serviceindex” vid Aktivbo:s benchmark event i början av februari och det känns såklart spännande för oss alla på förvaltningen men också för bolaget i stort. Vi har jobbat extremt mycket med detta under 2018 så det är kul att det nu ger utdelning för alla som kämpat så hårt.

– Vi är nog numera Sveriges största privata aktör vad avser campusnära studentboenden. Det är otroligt kul och vi har ju vårt eget koncept Live to Grow by Byggvesta vilket vi är väldigt stolta över, se livetogrow.se

– Vi kikar ständigt på nya verktyg där de flesta råkar vara digitala. Jag gillar dock inte floskeln ”digitalisering” så mycket. Det är ju inget självändamål och ettor och nollor är inget nytt sedan förra året… Det är den potentiella problemlösningen som är det centrala för mig. Men oavsett, vi kör piloter på det ena och det andra här och där.

Vilka är Byggvestas största utmaningar?
– 
46 procent av våra fastigheter ligger under garanti vilket till del gör det utmanande att jobba med en snabb service för våra hyresgäster. Det jobbar vi ständigt med att hitta metoder för, både i upphandling av projektentreprenaderna men också i förvaltningsskedet.

– Att få tag i servicetekniker och annan förvaltningspersonal som matchar det servicetänk som vi har. För mig är det den riktigt trånga sektorn, åtminstone i Stockholm. Personal är en bristvara och det är svårt med stabiliteten inom driftavtalen.

– Att hitta rätt personal även om vi hittills varit lyckligt lottade – vi får våra praktikanter att vilja vara kvar och de som ibland lämnar att komma tillbaka. Det är vi oerhört stolta över.

Vad är det bästa med att vara kund/jobba hos Byggvesta?
– 
Kund – fina nya hus där det skall vara enkelt att leva. Vi har en hög miljöprofil med våra Gröna kontrakt och vi märker att våra hyresgäster värdesätter det. Våra köande och boende är generellt sett unga så det är kul att faktiskt kunna ge bostäder till denna ”utsatta” grupp. Många kommer in som studenter hos oss, behåller sina köpoäng och bor sedan kvar i ”vuxenhusen”. På det sättet har vi också uppfostrat dem till goda hyresgäster via vårt studentkoncept.

– Medarbetare – vi har ofantligt kul och de flesta får chansen att lära sig mycket eftersom vi jobbar från ackvisition och tidiga skeden, via produktion och till förvaltning. Vårt kontor och vår kultur bjuder också in till glädje och engagemang. Särskilt yallarinkeby.se är bra även ur det perspektivet. Ägarnas visioner och sätt att vara är ständigt närvarande i hur vi tänker och hur vi gör.

Hur ser framtidens drömförvaltare ut för dig?
– Kundfokuserad är prio för mig men givetvis måste det vara väldigt god ordning på ekonomin. Men det senare kan en bra controller hjälpa till med. Att vara serviceminded är en läggningsfråga, utbildning är viktig, men personliga egenskaper är A och O för oss. Det gäller liksom att kunna säga nej till en hyresgäst på ett sådant sätt att de ändå är nöjda med bemötandet de fått och känner sig sedda och respekterade.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega