Mari-Louise Persson, Miljö- och energichef på Riksbyggen, skriver om att ha tillgång till framtidens fordon, men inte behöva äga dem. Helst vill hon ha ett bibliotek att tillgå – som ett Spotify. Fastighetsägare och förvaltare kan göra detta möjligt.
Tänk att känna vinden fläkta i håret i en sportig cab en härlig sommardag eller susa fram tyst på en elcykel i sommarnatten på väg hem från grillfesten. Att kunna ta skåpbilen när du har fyndat en fin möbel på loppis, kunna cykla hem barnen eller kanske hunden i en lådcykel.
Allt utan att behöva lägga tid på att tvätta, byta däck eller laga punktering.
Jag drömmer om ett Spotify för mina resor. Jag skulle också gärna vilja att det i månadsabonnemanget ingår kollektivtrafik i hela Sverige. En utopi kanske – eller så är det fullt möjligt med framtidens affärsmodeller, teknik och nya vanor. Det gör att fler kan dela på de fordon som idag står parkerade – ungefär 90% av tiden.
Alla fördelar utan egen bil
Jag har levt utan egen bil i ca 10 år och har upptäckt fler fördelar – inte bara det där att slippa serva. Det har blivit färre timmar i industriområdenas shoppingcentrum, jag har fått mer gratismotion, kunnat lyxa med taxi ibland, använt hemkörning och fått nya hyrbilar för sommarens semesterresor till platser dit inte kollektivtrafiken når.
Men jag har också haft turen att få lifta med vänner och bekanta samt låna bil av dessa vid tillfällen då bil underlättar. Vi hade även en cykelkärra att köra jordsäckar och annat otympligt på och en tandempåhängare för effektiv transport av den yngre generationen när vi åkt längre sträckor genom stan.
Jag äger numera en pandemibil och suckar när det är dags för däckbyte och att betala försäkringen, men erkänner tyvärr att jag njuter när jag inte behöver planera exakt avresedag i förväg på en längre resa.
Flexibla P-tal
När nya bostäder planeras bestämmer kommunen hur många parkeringsplatser som behövs genom ett P-tal. På senare år har flexibla P-tal börjat användas.
Det innebär att om man underlättar resandet för de boende med mobilitetsåtgärder så kan antalet parkeringsplatser minskas.
Detta är attraktivt eftersom en parkeringsplats normalt ger ett underskott för fastighetsägaren om nästan 15 000 kr/år. Läs mer om det i artikeln Delad mobilitet sparar både pengar och koldioxid.
Olika mobilitetsåtgärder
I samband med projektering inrättas ofta fordonspooler av olika slag, ibland ingår bara enstaka bilar, ibland ingår även elcyklar, lådcyklar och kollektivtrafikbiljetter.
Andra åtgärder är att planera för gång- och cykelstråk som på bra sätt kopplas ihop med befintliga stråk i närliggande kvarter, goda parkeringsmöjligheter för cykel samt tillgång till cykelverkstad och leveransboxar.
Goda förvaltningsrutiner behövs
Vår erfarenhet från de forskningsprojekt om ”Innovativ parkering” som vi har deltagit i visar att det inte räcker med att ha kreativa lösningar i samband med inflytt.
Det behöver även finnas goda förvaltningsrutiner som innefattar återkommande information till de boende, möjlighet till felanmälan och underhåll. Idag sköts detta på lite olika sätt, ibland av en vicevärd, ibland av ett företag som äger fordonspoolen och ibland av förvaltaren.
Förvaltare stöttar fastighetsägare
Det handlar mycket om beteendefrågor och det är viktigt att som förvaltningspart ha kompetens att stötta fastighetsägaren i frågor som rör mobilitetsåtgärder, till exempel genom att ha bra kontakt med leverantör av tjänster, verka för att tjänsterna finns kvar över tid samt att ha kunskap om affärsmodeller och försäkringsfrågor.
Att som förvaltare och fastighetsägare vidta flera mobilitetsåtgärder innebär ett steg närmare hållbara transporter. Dessutom kommer vi närmare min dröm om att ha tillgång till ett helt bibliotek av olika fordon.
Mari-Louise Persson
Miljö- och energichef på Riksbyggen
Innovativ parkering
Riksbyggen har deltagit i forskningsprojekt om mobilitet: Innovativ parkering; IRIS och NuMo