”Välj aktivt din egen chef – det har jag alltid gjort!”

Vägen till att bli vd på Specialfastigheter har gett Åsa Hedenberg de erfarenheter som har format henne till den chef hon är idag. Att ligga steget före sina medarbetare och ställa många frågor är nödvändigt säger hon – även om hon upplevs som ”jättejobbig”.

– Efter så många år i branschen är det roligt att jobba med så annorlunda frågor. Det är utmanande – men spännande och roligt att stå på tårna hela tiden. För det får inte gå fel!

Det säger Åsa Hedenberg, vd för det något annorlunda fastighetsbolaget Specialfastigheter. De äger, förvaltar och utvecklar säkerhetsfastigheter för bland andra Kriminalvården. Ett arbete som kantas av rigorösa säkerhetskontroller av medarbetare, leverantörer och drift. Mer om det lite senare.

Vägen hit har varit en strategiskt snitslad bana där varje steg har bidragit till erfarenheter för den nuvarande platsen på Specialfastigheter.

Mer generalist än specialist
Åsa Hedenberg växte upp i Umeå och kom som nittonåring till Stockholm, KTH och Lantmätarlinjen. Hon uppskattade blandningen av teknik, ekonomi och juridik eftersom hon tycker om att se helheter och det övergripande.

– Jag vill inte nörda ner mig som specialist, jag är mer av en generalist, säger hon.

Hon upplevde däremot att man som student inte hade en aning om hur det fungerade ute i arbetslivet.

– Mellan 3:an och 4:an tog jag därför ett break i studierna. Jag ringde upp Skanska och erbjöd mig att hugga i där det behövdes för att också få en insyn i verksamheten. De var positiva och trevliga och jag började en vecka senare, berättar Åsa Hedenberg.

Inte så bra på att förvalta
Därefter blev det 14 år på Skanska. Men så småningom växte önskan att arbeta med fokus på fastigheter, Skanska var ju ett byggbolag. Hon hamnade en tid på Hiby, Stockholms stads kommersiella fastighetsbolag för hantverks- och industribyggnader. Hiby såldes och hamnade under SEB Fastigheter. Arbetet var spännande men efter två år behövde AP Fastigheter en chef till Stockholms innerstad.

– AP Fastigheter var ett innovativt och framåtdrivande bolag. Jag har alltid tyckt om utmaningar och fastighetsutveckling. Jag är ingen bra förvaltare utan är mer innovativ när det gäller att hitta utveckling och förändring.

Tre faktorer som leder till framgång
Åsa Hedenbergs förmåga till utveckling var just det som gjorde att hon sedan blev headhuntad till Uppsalahem, som behövde ny vd.

– Uppsalahems styrelse var mån om att få dit en vd som skulle driva fram utveckling, bygga nytt, få ordning på ekonomin och jobba genom ledarskap.

Det var också här som Åsa Hedenberg formulerade det som numera genomsyrar hennes sätt att leda en verksamhet.

– Det är tre faktorer jag tycker om; affärs-, verksamhets- och organisationsutveckling. När jag kan kombinera de tre, då trivs jag bäst. Att arbeta med bara en ger inte samma effekt. Man måste titta på alla tre, för att bli framgångsrik.

Specialfastigheter var något nytt!
Som vd ska man inte stanna för länge, anser Åsa. Så, efter en tid på Uppsalahem vände skutan tillbaka till Stockholm för hon ville tillbaka till kommersiella fastigheter. Hon blev vd på Huge, Huddinges kommunala bolag som bland annat förvaltar en skidbacke, en camping och ridhus – lite ”udda objekt” som hon uttrycker det.

– Jag kom då fram till att jag visserligen är generalist, men jag vill inte vara för spretig. Så när Specialfastigheter hörde av sig tänkte jag: Det har jag inte jobbat med tidigare. Specialfastigheter är något nytt!

Säkerhetsfastigheter är ett komplext arbete
Det här var 2014 och Åsa Hedenberg har genom sitt arbete följt med i utvecklingen av samhället. Hon säger att det just nu är ett enormt behov av säkerhetsfastigheter. Det är en spännande utveckling bolaget står inför. Men det är även en utmaning och ett komplext arbete där säkerhet ingår i allt man gör.

– Vi säkerhetskontrollerar alla. Det är inte bara att ringa in en entreprenör som ska komma och jobba i en anstalt eller i ett skyddsobjekt. Till exempel måste vi kontrollera och räkna alla verktyg när vi går in och när vi går ut, berättar hon.
Säkerhet inom flera områden

Specialfastigheter arbetar med säkerhet inom flera områden. Bland annat har man kontroll på alla människor som arbetar med och inom fastigheterna (”Jag är jätteimponerad av mina medarbetare. Inte alla förstår den komplexa verksamheten vi har”), man säkerställer att all information är skyddad (”Det finns inte på kartan att vi kopplar upp oss mot molnet, det är som att ropa ut på en buss vad man håller på med!”), man har säkerhetsklassade upphandlingar och man ser till att ha driftsäkerhet.

– Våra fastigheter används dygnet runt, alla dagar i veckan. När vi bygger nytt måste vi tänka på hur vi kan drifta och förvalta byggnaderna under en längre tid utan att behöva gå in bland klienterna för ofta. Våra driftzoner ska vara så neutralt placerade som möjligt, så att vi kan serva faciliteter utifrån, säger Åsa Hedenberg.

Samhället får inte rygga tillbaka
Hon säger att det finns ett uppvaknande hos politiker och allmänhet att den här sortens fastigheter behövs i större utsträckning – för bara några år sedan gick generaldirektören för Kriminalvården ut och sa att kriminaliteten gick ner, och alternativ med fotboja och husarrest diskuterades.

– Men det är inte dit vi är på väg, som det ser ut nu. Det har skett stora förändringar de senaste åren. Jag tycker personligen att det är tråkigt att vi går mot ett samhälle där det krävs de här säkerhetslösningarna. Men samhället får inte rygga tillbaka, vi måste svara upp. Vi måste ligga steget före.

Måste spionera framåt
På samma sätt beskriver hon sitt chefskap – att hon själv måste ligga steget före sina medarbetare. Och att det, vid tillfällen, har skapat personalproblem.

– Som vd måste jag ligga ett år framåt, jämfört med medarbetarna. Det är en arbetsfördelning som jag måste vara tydligare med och förklara ”Ni får ta hand om det som händer här och nu och ni får bli lite irriterade, men jag måste spionera framåt och se vad som händer sen”.

Hon beskriver det som att hon och medarbetarna har olika uppdrag, och hennes är att visa inriktning och bestämma vad som måste göras nu för att det ska bli bra sen.

Ställer tre frågor
Som chef jobbar hon delegerat. Hon ger tilliten till någon och i det ligger en förväntan att denne ska ta ansvar.

– För mig handlar det om att skapa förtroende. Men jag är mån om att man återkopplar. I avrapporteringen ställer jag tre frågor: Hur går det, vad leder det till och vad gör du åt det? Det är så många företag som bara rapporterar om ”hur det går”. De två senare frågorna tjatar jag mycket om, säger Åsa Hedenberg och erkänner:

– Jag är jättejobbig som chef, framför allt när det inte blir bra, när jag inte är nöjd. Min ambition är inte att platta till någon, min ambition är att hitta lösningar. Medarbetare som gör fel är inget problem för mig men man ska ta tag i det och rätta till. Det visar på ambition framåt och vilja.

Att välja och aktivt söka sin chef
Hon säger att hon inte har så stor omsättning på personal men att hon tror att man måste lära känna henne och förstå hur hon jobbar. ”Då har jag ganska trogna medarbetare” som hon uttrycker det.

– Jag tycker att man aktivt ska göra ett val och söka sin chef. Det har jag alltid gjort. Där är vi lyckligt lottade i branschen, att det finns sådan efterfrågan på våra kompetenser. Det är inte svårt att få jobb.

Samtidigt påpekar hon att det kan hända att det inte finns behov för den kompetens man har, här och nu. Då ska man inte hänga kvar, som hon säger. Vid en omorganisation på Specialfastigheter var det många chefspositioner som försvann och det var tufft att förmedla att behoven inte fanns. Då valde en del att sluta.

– Jag kan inte ha en organisation som passar människorna som jobbar, jag måste ha en organisation som passar kunden, vår leverans och effektiviteten i det vi gör. Det gäller att matcha de tre sakerna som jag tjatar om: affär, verksamhet och organisation.

Åsa Hedenberg lyfter fram Anna-Lena Lehto, personalchef på Uppsalahem, som en person som har inspirerat henne i hennes ledarskap.

– Jag är sakorienterad men Anna-Lena inspirerade och hjälpte mig att titta på organisation, person och relation.

Årlig affärsplan får henne att stanna upp
Hon säger att hon är ”sjukt dålig” på att fira när något gått bra. Hon vill vidare och har svårt att stanna upp och vara nöjd. Hon ser hela tiden förbättringspotential och förstår att det är lite irriterande för hennes medarbetare, som tycker att hon springer för fort.

Men varje höst gör hon en affärsplan som hon lägger ner mycket tid på.

– För att göra en bra affärsplan måste man utvärdera. Då får jag en aha-upplevelse och ser allt vad vi har gjort. Jag ser avvikelser men också vad som gick bra. Affärsplanen är mitt sätt att stanna upp och ta in.

Elcykeln används flitigt
På fritiden ägnar hon mycket tid åt familjen med fem barnbarn, yoga och golf. Dessutom har hon en elcykel som hon använder flitigt.

– Vi cyklar på småvägar, flera timmar bort och tar en lunch och sedan cyklar vi hem. Det är helt underbart, en skön upplevelse av frihet. Vi har ett hus på Mallorca där vi åker upp i bergen i otroligt fina miljöer. Då är elcykel bra.
Fler styrelseuppdrag i framtiden?

Även om hon är en person som uppskattar friheten på cykel är hon helt uppfångad av det som pågår på Specialfastigheter just nu. Bolaget är inne i en tillväxtresa där man bland annat bygger tre nya polishus.

– Vi går från ett förvaltande bolag till ett producerande bolag och det är väldigt roligt här. Men om jag slutar så är styrelseuppdrag något jag skulle kunna tänka mig framöver. Jag sitter i Bonavas styrelse, tack vare min kompetens från Uppsalahem och Huge, säger Åsa Hedenberg och fortsätter:

– Men vi har så mycket att göra på Specialfastigheter så just nu är det svårt att hinna med annat.

Text: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Åsa Hedenberg

Ålder: Har precis fyllt 60
Uppväxt: Umeå
Yrkeserfarenheter: Från Skanska, via diverse fastighetsbolag till vd på Specialfastigheter sedan 2014.
Familj: Man, tre egna barn och tre barnbarn och en bonus-son med två barnbarn.
Bor: I Sollentuna i villa. Bor kvar för att det är dyrt att flytta, i stället hyr vi ut halva villan. Det är viktigt med miljöfrågor – att inte överkonsumera. Det gäller även bostäder, därför delar vi vår villa.
Fritidsintressen: Barnbarn, yoga, golf och cykel.
Dold talang: Jag är väldigt vig på grund av yogan. Tycker om att improvisera, har till exempel improviserat dans med Cullbergsbaletten i Vitabergsparken – till publikens jubel.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega