Leverantören vill inte följa nya regler, vad gör vi?

Naturvårdsverket kom med nya regler för farligt avfall och vi anser att vår leverantör av fastighetsskötsel ska följa dem. Men de säger att vårt Aff-avtal har tecknats på de gamla reglerna och att det därför blir vårt ansvar att följa de nya reglerna om exempelvis lysrör. Är det verkligen rätt?

Svar: För en beställare är det väsentligt att dess leverantör följer tillämpliga lagar och föreskrifter, så därför finns det grundregler om det i ABFF. Problemen uppstår oftast när föreskrifter förändras, precis som i ditt fall.

Om vi tittar på vad ABFF säger så är det ganska tydligt, så här står det i ABFF 15 kap 1 § 13:

  • Leverantören svarar för att författningar, föreskrifter och normer iakttas i den utsträckning de berör hans åtagande. Kompletteras, ändras eller ersätts författningar, föreskrifter och normer gäller de i sin nya ordalydelse.

Merkostnader
Med andra ord behöver leverantören följa lagar och föreskrifter i sin senaste version. Det är ju också det enda rimliga om man tänker efter. Men nu är det ju också så att nya eller uppdaterade föreskrifter ofta innebär merkostnader, exempelvis genom att något kräver vissa system eller tar längre tid att utföra. Naturvårdsverkets nya regler om antecknings- och rapporteringsskyldighet för farligt avfall kan till exempel innebära merarbete.

Det har också ABFF tagit höjd för, och kap 1 § 13 fortsätter så här:

  • Medför Leverantörens skyldighet att iaktta författningar, föreskrifter och normer kostnader utöver vad Leverantören rimligen bort förutsätta, ska skälig ersättning utgå.

Så, om en föreskrift ändras så att det medför oväntade kostnader för leverantören är beställaren skyldig att ersätta leverantören för detta. I ert fall skulle det innebära att leverantören ska uppfylla antecknings- och rapporteringsskyldigheten för det avfall som de producerar, men att ni får ersätta dem för de merkostnader som uppkommer för detta.

Kommunen inför nya taxor
På samma sätt kan det vara i de fall en kommun inför nya taxor som har sitt ursprung i föreskrifter, exempelvis om de inför en ny taxa för att lämna biologiskt avfall och det tidigare har varit gratis. Då har inte heller leverantören haft anledning att räkna med en kostnad, och när den uppkommer ska den ersättas.

Notera att detta endast gäller sådant som leverantören inte haft anledning att förutse. Att taxor förändras och höjs vartefter är normalt leverantörens risk.

Anna Cedvén
Seniorkonsult Förvaltningsstrategi, specialist inom fastighetsförvaltning och tjänsteentreprenader.

 

 

 

 

Dela artikeln: LinkedIn

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega