Sveriges bästa hyresvärdar utsedda av hyresgästerna fick på torsdagskvällen ta emot Kundkristaller på Benchmark Event.
När fastighetsbranschens unika och prestigefyllda pris, ”Kundkristallen”, delades ut på Berns Salonger i Stockholm, var det hyresgästerna själva som låg bakom utnämningarna. De privata och kommunala fastighetsbolag som av sina kunder fått högst betyg på sin kvalitet tillkännagavs traditionsenligt i Stora Salongen på Berns.
Den årliga galan gick av stapeln den 6 februari och hölls för femtonde året i rad. Årets event gästades av över 350 deltagare.
Vinnarna utsågs bland de stora och medelstora företag som under 2019 genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo. Se alla vinnarna och länk till bilder i faktarutan under artikeln.
Förbättring och resultat
Kundkristallerna delas ut till de företag som enligt sina hyresgäster gjort den största förbättringen av sin service, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorier inom service, produkt och profil/varumärke.
Vinnare utsågs för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser.
Syftet med Benchmark Event är att skapa drivkraft och engagemang för att höja branschens totala förvaltningskvalitet. Förutom prisutdelningen lyfter bostads- och fastighetsbolagen själva fram best practice och lyckade initiativ under olika seminariepunkter.
Kvitto på att d lönar sig
– Det som gör Kundkristallen så speciell är ju att det är hyresgästerna själva som bestämmer, inte någon jury, kommitté eller expertråd. Detta gör att det betyder mycket för de vinnande hyresvärdarna. De arbetar hårt, dag ut och dag in, för att förbättra kvalitet och kundupplevelse. En Kundkristall är verkligen ett kvitto på att det arbetet lönar sig, säger Jon Svensson, vd på AktivBo.
Källa: AktivBo
Vinnare Kundkristallen
Högsta Serviceindex
Mannersons Fastighets AB (200 – 999 lägenheter)
Aranäs Fastigheter (1 000 – 3 999 lägenheter)
Vätterhem (4 000 – 10 999 lägenheter)
AB Stångåstaden (11 000+ lägenheter)
Största lyft Serviceindex
Kungshem Fastigheter AB (200 – 999 lägenheter)
Arbetarebostadsfonden (1 000 – 3 999 lägenheter)
AB Väsbyhem (4 000 – 10 999 lägenheter)
Willhem AB (11 000+ lägenheter)
Högsta Produktindex
Rosén Fastigheter (200 – 3 999 lägenheter)
Lunds Kommuns Fastighets AB (4 000+ lägenheter)
Högsta Profil
Mannersons Fastighets AB (200 – 3 999 lägenheter)
Vätterhem (4 000+ lägenheter)
Bästa nyproduktion
Varbergs Bostads AB / Tage och Söner
”Västra Sörse”
Högsta SERVICEINDEX lokaler
Torsby Bostäder AB
Största lyft serviceindex lokaler
Strängnäs Fastighets AB
Hederskristallen
Olofströmshus AB
Motivering:
”Hos Olofströmshus är hyresgästen är alltid i fokus. Utöver den dagliga förvaltningens höga kvalitet, undersöker och utvecklar man ständigt nya initiativ för att ytterligare höja trivseln för sina hyresgäster. Kundnöjdhetsarbetet kännetecknas av tydliga målsättningar, höga ambitioner och en engagerad organisation. Olofströmshus har implementerat en kunddriven fastighetsförvaltning som ger resultat.”