Fastighetsägare bör ta en aktiv roll i förmedlingen av hemleveranser och digitala och hushållsnära tjänster. Det kan ge båda nöjdare hyresgäster och ökade intäkter.
Det är slutsatsen i rapporten Hometail som tagits fram av Fastighetsägarna Stockholm och som bygger på intervjuer med nästan tusen boende i Stockholmsområdet. Hometail är det nya begreppet för när hemmet blir en marknadsplats för handel med tjänster och varor.
– Vi har i dag en trend av ökade paketleveranser och tjänster till hemmen, därför finns det ett behov att förtydliga fastighetsägarens roll i framtidens tjänstesamhälle, säger rapportförfattaren Christoffer Börjesson som är digital chef på Fastighetsägarna.
Smidiga flöden
Han anser, i likhet med rapportens slutsatser, att fastighetsägarna bör ta en aktiv roll för att möjliggöra smidiga flöden av tjänster, aktörer och personer i sina fastigheter.
Både genom att tillhandahålla någon form av portal, kanske i en app, som samlar alla leverantörer av tjänster och andra leveranser. Men också genom att göra det smidigt för dessa leverantörer att ta sig in och ut ur fastigheten med hjälp av smarta access-lösningar.
Rabatter för boende
– Fastighetsägaren kan och bör ta rollen som mäklaren som för samman kunder och leverantörer. Genom sin storlek har fastighetsägaren dessutom förutsättningar att förhandla fram bra rabatter för sina hyresgäster, så att fler till exempel får råd att anlita städtjänster, säger Christoffer Börjesson.
Nöjdare hyresgäster och nya intäkter
Den stora vinsten för fastighetsägaren är ännu nöjdare hyresgäster när deras vardag underlättas. Men det finns fler vinster säger Christoffer Börjesson.
– Som fastighetsägare kan du få provision när du hjälper företag att hitta nya kunder eller få hjälp att investera i nya låssystem eller andra digitala system som ger bättre funktioner. Men du kanske också kan erbjuda den egna personalens tjänster för att sätta upp hyllor eller göra andra saker som inte ingår i hyresvärdens ansvar.
Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se
Råd till fastighetsägare
- Etablera ett system av tjänsteleverantörer som erbjuder ett lägre pris och en smidigare eller mer flexibel lösning till de boende.
- Skapa ett system av leverantörer av hushållsnära tjänster som är godkända av dig.
- Satsa på att skapa en affär inom dagligvaror snarare än sällanköpsvaror.
- Satsa på att skapa en affär inom hushållsnära tjänster som köps ofta, snarare än sällan.
- Etablera samarbeten med aktörer som erbjuder digitala tjänster i hemmet – och tryck på den totala affärsnyttan av att den boende väljer dig framför andra enskilda aktörer.