Insikter från CES 2019

Varje år direkt efter att nyårsfirandet har lagt sig är det dags för världens största teknikföretag, över 4 000 andra företag, tusentals startups och 200 000 besökare att ta sig till Las Vegas för årets största teknikmässa, Consumer Electronic Show, CES.

På 2,7 miljoner kvadratmeter mässyta runt om i staden, bland spelmaskiner och neonskyltar, finns alla konsumentprodukter man kan tänka sig. Allt ifrån självkörande fordon, robotar, VR-headset, smarta madrasser, tv-apparater, AI-drivna apparater av olika sorter.

För att förklara kontrasten mellan olika bolag så stod DrinkShift, en uppkopplad ölkyl som beställer ny öl när den är slut, bredvid iSpace som är finansierade med 100 miljoner dollar för att bygga en farkost som kan samla in analyser om mineraler på olika planeter i rymden.

Mer fokus på teknik än affärer
Varför åker jag då dit? Ska man förstå den digitala tidsåldern måste man få en känsla av de trender som finns just nu och vad som är möjligt. Mängden av produkter och funktioner visar tydligt vad som är trendigt och vad som kommer att hamna i människors händer, i kläder, affärer, arbetsplatser och hem inom kort. Att få denna överblick säger en hel del, men också att få testa och känna på en del produkter för att förstå dess funktion och om det blir flipp eller flopp.

Vad jag tar med mig direkt som det generella intrycket är att det är ett extremt fokus på teknologin och kanske inte affären. Här handlar det om att sälja in en vision och i många fall kan det vara svårt att se värdet eller användningsområdet över tid. Att utveckla produkter idag med avancerad teknologi är inte dyrt eller unikt, så det är den som hittar det bästa användningsområdet och affärsmodellen med rätt timing som lyckas.

Digitala assistenter
Digitala assistenter och smarta hemfunktioner finns det gott om på CES. Med 100 miljoner användare av Alexa och över 1 miljard användare av Google Assistent så kan jag säga att 2019 blir Google Assistent betydligt mycket smartare och det kan man tydligt se under CES 2019.

Förutom att de lanserade att de nu kan översätta språk i realtid i text och ljud, lanserade de även Google Assistant Connect – en ny plattform för IOT-enhetstillverkare att enkelt och billigt integrera assistenten i sina produkter. Detta gör att du kan styra flera enheter i ditt hem utan att behöva köpa själva Google Home-enheten till varje rum.

Robotarna är på intågande
I år på CES 2019 fullkomligt invaderade robotarna på alla fronter. Robotarna är vänliga, ibland söta och de utgår från att vi människor gärna vill prata och kommunicera med någon vi kan se och säkert bygga en “relation” med. Något vi har enklare att göra med en robot som ser söt ut jämfört med en skärm eller högtalare som tar upp allt ljud i lägenheten eller butiken.

De större techbolagen så som Samsung, Amazon, Alibaba och Softbanks Pepper visade upp serviceinriktade robotar för arbetsplatsen, butiksytan, hotell och restauranger där roboten kan hjälpa besökare eller användare med allt från beställningar, visa vägen eller ge förslag på varor. De kan skapa automatiserade servicecenter.

För konsumenterna var det många mindre “husdjursliknande” robotar som kan läsa upp sagor till barn, som kan agera som barn till föräldrar eller bara vara en vän som man kan prata med.

Internet of things
Att försöka kategorisera Internet of Things är en omöjlighet– men under CES fanns självklart allt ifrån infrastruktur, sensorer till olika applikationer. Men i slutänden blir alla produkter som visas i konsumenternas liv en uppkopplad pryl. Det som är uppfriskande är att majoriteten av företagen utvecklar för den digitala tidsåldern där de vet att det kommer att finnas 4G, 5G eller andra typer av nätverk för att skicka information. Många av sensorerna har stöd för flera teknologier såsom Wifi, Bluetooth, Zigbee och Z-wave.

Även om det finns många som fortfarande tillverkar extrema breda produktportföljer med sensorer för allt som ska gå via deras egna gateway och egentligen inte vara en pryl på nätet utan ett system på nätet, så började fler visa upp att de är en smart pryl och inte ett system.

Behovet av nya routers och system för att hålla ihop hela nätverket hemma som ska använda fler enheter där förutom egna produkterna som mobil behövs. Surfplattor och smarta tvs med stream av bild och ljud kräver ny typ av utrustning. Tyvärr är det mer något för datorspelare än heminredaren.

Det smarta hemmet
Hur kommer vårt framtida hem att se ut när nya produkter ersätter de gamla? Under CES gick det inte att missa hur det framtida smarta hemmet kommer att se ut – allt från den smarta tv:n till smarta lås och allt däremellan.

Något som stack ut mycket var fokus på att göra sitt hem säkerhet. Att otryggheten ökar i ens närområde och i hemmet är tyvärr allt vanligare. Både Google Nest och Ring visade upp säkerhetssystem under CES där grunderna är digitala lås, smarta dörrklockor och kameror.

Detta med dörrklockor med video var det flera som erbjöd så som exempelvis Netatmo och Ring. Alla kan integrera olika andra prylar som sensorer, rörelsedetektorer och kameror till din app eller din digitala assistent. Ring har också gått ett steg längre och byggt en community-app med fokus på hela området. Om alla har Ring-produkter, så kan du larma en granne eller så kan grannen få en notis när någon inte är hemma när en produkt eller person står för länge utanför dörren.

Smarta lås och belysning
August, Yale, Kwikset, Nuki och Schlage var några av de bolag som lanserade nyheter kring smarta lås och låssystem för lägenhetsdörren, skåp, cyklar eller till och med nyckelskåp. Där några ersätter hela låskolven eller några är ”retrofit” likt August och Glue. Alla har sin app, men fördelen är att alla har öppna api:er då de stödjer ofta Google Assistent eller Alexa.

När det nu är allt enklare att koppla upp lampor så var det också stort fokus på smart belysning som en del av komfort och hälsa inom det smarta hemmet. Flera företag så som Philips, Lutron, Eve Light strip och Sengled visade upp en stor produktportfölj med smarta belysningar i olika färger, styrningsmöjligheter och möjligheter att byta ut befintliga lampor idag med smartare lampor.

Förutom detta kan man se att vitvaror som kylskåp, tvättmaskiner, kaffekokare, mixer, vågar, ja i princip allt börjar att bli uppkopplat och har stöd via egna app:ar eller din smarta digitala assistent. Allt går att styra, få information om och det finns en hel del produkter som man funderar på om det verkligen fyller en funktion – exempelvis toaletten som kan styras med rösten.

”Bättre för världen”-teknologi
Jag gillar företag som i sin affärsidé har med något för att göra världen bättre där teknologi och beteendeförändring är med i affärsmodellen. Solar Cow från Yolk belönar föräldrar med el i utbyte mot att de skickar sina barn till skolan. Yolk installerar en Solar Cow, ett solsystem som laddar upp små powerbanks, i skolan.

När barnen kommer till skolan på morgonen kopplar de in sin powerbank. Efter lektionerna är batteriet fulladdat och de kan gå hem efter skoldagen med el till familjen. Föräldrar får ett naturligt incitament för att skicka barnen till skolan i stället för till barnarbete.

Hälsa och komfort
Precis som i min spaning för 2019 så såg man ett otroligt fokus på mässan runt komfort och välmående för människor. Här fanns lösningar för att säkerställa bra luftkvalité, belysning och dofter. Att kunna individualisera människans preferenser kopplade till omgivningen kommer att bli viktigare.

För fastighetsägare och vår bransch tycker jag att BreezoMeter är intressanta. De levererar korrekt realtidsdata med information om luftkvalitet och pollendata, nästan på kvadratkilometernivå.

Att kunna integrera denna information som fastighetsägare och informera hyresgäster om luftkvalitet utomhus och eventuella pollenperioden (vänta 60 minuter att gå ut för då är det mindre än just nu) eller att kanske kunna dra på ventilationen extra när pollen är som värst. Eller att exempelvis kunna erbjuda denna information där man bedriver skolverksamheter.

Att kunna erbjuda komfort i sina fastigheter även med information om vad som sker utanför fastigheten är framtidens helhetsfokus på människan. Alla ni som har pollenallergi vet hur mindre produktiv man blir under långa perioder och tack vare dessa verktyg kan vardagslivet underlättas något enormt.

Christoffer Börjesson
Christoffer är chef för digital fastighetsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm. Hans mission är att leda fastighetsbranschens utveckling inom digitalisering.

Följ Christoffer på LinkedIn

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega