När vet jag att det är dags att byta jobb?

Cecilia Gardner Larsson, konsultchef på Real Competence

Vi på Real Competence ställde frågan i en undersökning om vad som är viktigast i arbetet. Svaret var ”utvecklingsmöjligheter”. Så, se till att få den utveckling du önskar och ha koll på när du kört fast och det är dags att byta jobb!

För att veta när det är dags att byta jobb kan du ställa kontrollfrågorna:

  •  Känner jag att jag kommer till min rätt – att min kompetens tas tillvara och uppskattas?
  • Trivs jag med arbetsuppgifterna och känner glädje över att träffa mina kollegor?
  • Har jag lärt mig nya saker och utvecklats det senaste året på jobbet?
  •  Får jag marknadsmässig ersättning – lön, pension och eventuella förmåner?

Om du svarar NEJ på flera av frågorna ovan behöver du fundera på om det går att utvecklas vidare i företaget i en annan roll eller om det är dags att se sig om efter ett nytt jobb någon annanstans.

Vad tittar rekryterarna på?
För att undersöka vilka alternativ du har kan det vara bra att veta vilka faktorer rekryterarna tittar på. Det är ofta flera faktorer som ska finnas på plats för att du ska få ett nytt jobb på ett annat företag: utbildning, erfarenhet, personliga egenskaper och drivkrafter.

Det är några saker som rekryterare tittar på när de väljer vilka kandidater som går vidare till intervju och har chans att slutligen få den annonserade tjänsten.

Passa in i företagets kultur
Det blir också alltmer viktigt att kandidaten trivs med och passar in i företagets kultur.

På vissa företag prioriteras högt tempo, snabba resultat och att få saker ur händerna. Du får mycket frihet, eget ansvar och mandat och behöver bara stämma av med chefen i undantagsfall.

På andra företag kan till exempel förankring, att följa regler och samverkan vara viktigare. Om inte alla är överens behöver du avvakta och vänta in ett gemensamt beslut.

Att förutsättningarna och kulturen passar dig kan vara avgörande för om du trivs med jobbet och kan leverera resultat. Därför tittar även rekryterare på detta.

Hur gör jag min egen kompetensplan?

Om du trivs på företaget du är på och vill stanna kan det däremot vara en bra idé att istället göra en plan för din kompetensutveckling.
För att kunna göra en kompetensplan behöver du svara på frågan vilken kompetens du vill utveckla:

  • Yrkesmässig kunskap – tex gå en kurs för att bli bättre inom något nytt område/regelverk/lagstiftning, förhandling, kundbemötande/service eller annan kunskap du behöver för att göra ett bättre jobb och bidra mer till företagets resultat. Kanske med målet att få ansvar för ett nytt område eller kunna söka nya roller framöver.
  • Personlig utveckling – oavsett om du är chef eller inte kräver dagens arbetsliv att du i många fall kan leda dig själv och åstadkomma resultat i din yrkesroll. För att lyckas med detta behöver du förutom företagets mål känna till dina styrkor och svagheter och hur andra människor uppfattar dig. Du kommer genom arbetslivet förhoppningsvis både att utveckla dina styrkor och bli bättre på att hantera dina mindre starka sidor.
  • Nätverka – kan jag skaffa mig ett större nätverk för att lära mig mer av andra och bidra med ökad info till mitt företag om hur andra företag gör för att bli framgångsrika? Kan jag avsätta tid till att gå på seminarier, äta lunch med branschkollegor eller läsa på om hur man gör i andra branscher med motsvarande utmaningar?
  • Mer ansvar – kan jag få mer ansvar i den roll jag har eller få en ny roll inom företaget jag jobbar på idag? Kan jag till exempel ta på mig ansvar för att utveckla ett projekt/process som berör fler än mig själv?
  • Hållbarhet och balans – vad ger mig energi i jobbet och vad tar energi? Hur kan jag göra mitt jobb på ett mer effektivt sätt och på så sätt få tid och energi över till att utveckla mig själv och verksamheten? Vilka arbetsuppgifter är viktigast? Hur kan jag lägga mer tid och fokus på dem och mindre på annat?

När du har funderat igenom dessa områden och vet vad du helst vill utveckla är det bara att sätta igång och göra en egen kompetensplan.
Förhoppningsvis lyckas du också förankra den med chefen.

Annars är det kanske ändå dags att börja fundera på att byta jobb eller kanske att överväga att starta eget och/eller bli konsult!

Cecilia Gardner Larsson
Konsultchef Real Competence

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega