Analys av nyckeltal kan öka värdet på hela fastigheten

Har du koll på om en kund har oskäligt höga kostnader? Och framförallt varför! Genom att jämföra fastigheters ekonomiska nyckeltal får vi helt ny kunskap om detta och vilka investeringar som höjer deras värde, skriver Johan Lindén.

Vad betyder det egentligen att en fastighet har värmekostnader på 700 000 kronor eller att tvättstugan reparerades för 50 000 förra året. Är det dyrt? Det är svårt att ge ett bra svar på om vi inte har något att jämföra med.

Det är därför det är så häftigt att jobba med nyckeltal. För genom att sätta fastighetens kostnader i relation till storlek får vi nyckeltal som går att jämföra med andra liknande fastigheter och vi kan se om något sticker ut. Det här ger oss insikter som stärker hela förvaltningens arbete.

I stället för att ”bara” upprätthålla det värde fastigheten har i dag kan vi plötsligt ringa in de åtgärder som höjer värdet, från det rent ekonomiska till ökad komfort och trivsel för de boende.

Jämför alla nyckeltal
Ett exempel är på sin plats! Vi har slagit ihop alla kunders finansiella nyckeltal (sparande, belåning etcetera), driftnyckeltal (från el till sophämtning) och de poster i bokföringen som visar om komponenter som tvättstuga och hiss repareras orimligt ofta.

När vi hjälper vår kund brf Nyckeltalet att analysera hur de ”står sig” mot genomsnittet av det här underlaget visar det sig att deras värmekostnader sticker ut. Nu blir det riktigt intressant! Genom att gå vidare med en energibesiktning kan vi ge förslag på åtgärder – och räkna ut hur snabbt de får igen varje investering.

Ovärderligt i underhållsplan och budget
Som ni förstår är det här ett ovärderligt underlag både vid upprättandet av underhållsplanen och i budgetplaneringen. Brf Nyckeltalet kan nu planera in ett utbyte av sin fjärrvärmecentral, vet vad investeringen kostar och att den är återbetald på fem år.

Som förvaltning kan vi också visa på att miljövinsterna i form av minskade utsläpp kommer direkt.

Samarbeta mer
Förvaltare och ekonomer borde bli bästisar. Branschen har en tendens att se stuprörsmässigt på teknisk och ekonomisk förvaltning i stället för att se att rådgivningen blir bättre från båda håll om de samarbetar.

Det tydligaste exemplet är den starka kopplingen mellan ekonomisk rådgivning och underhållsplan. En ekonom kan nämligen inte ge träffsäkra råd om exempelvis utvecklingen av avgiftsnivåer utan att ha en komplett underhållsplan som visar det genomsnittliga underhållsbehovet.

Glöm inte kundens styrkor
Men glöm inte att visa upp kundens alla styrkor också! Som var deras kostnader ligger bra till och hur deras investeringar gör dem bättre.

Alla åtgärder kan ju med hjälp av nyckeltalen följas upp och genom att visa det kunden är bra på hjälper vi dem att höja värdet ytterligare.

Stärker vår trovärdighet
Förvaltningen ska hjälpa kunderna att sätta långsiktiga mål så att de får stabilitet, trygghet och en hållbar ekonomi. Det tror jag inte att vi gör när vi fattar beslut baserade på att vi ”känner huset”.

Att vi låter vårt arbete utgå från konkreta underlag stärker vår trovärdighet, jag kan dessutom lova att det är väldigt roligt att hjälpa kunderna att på riktigt förbättra sina fastigheter!

Johan Lindén

Johan är chef för Analys & Utveckling på HSB Stockholm.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega