Anton på ByggVesta: ”Det gäller att hitta sina egna knep”

På ByggVesta får Anton Pettersson nytta av sina skills som problemlösare och uppgiftsjonglerare. ”Det är som att sitta i en commandocentral.” Han ser möjligheterna med chatbotar men föredrar det personliga mötet – för att inte tappa kontakten med kunderna.

”Du skulle passa som fastighetsförvaltare”. Det fick Anton Pettersson höra av en kollega på Blomsterboda, där Anton jobbade som säljare. Företaget sköter de blomavdelningar som många matbutiker har, och Antons roll var att drifta ett visst antal sådana blomavdelningar med alltifrån skyltning till försäljning och mycket kundkontakt.

– Det där om fastighetsförvaltare kände jag mig tveksam till. Men jag blev ändå nyfiken, började leta information och gick på yrkeshögskolemässor. Det slutade med att jag sökte in på John Ericssons fastighetsförvaltarprogram och kom in!

Sin LIA-praktik tillbringade Anton på ByggVesta och där fortsatte han sedan. Först fick han jobb som förvaltningsassistent, sedan biträdande förvaltare med förvaltningsansvar och sedan tre år tillbaka är han förvaltare ”på riktigt”.

Vad var det som gjorde att du ändå valde fastighetsbranschen?
– Det kändes som en rolig blandning av att sitta på kontor och vara ute i verkligheten. Att ha ansvar för och förvalta människors hem lät också som ett viktigt yrke – vilket det ju också är!

Vad innebär din nuvarande roll?
– Jag är förvaltare för ett antal olika fastigheter i Stockholmsområdet vilket innebär att jag ansvarar för ekonomin, större arbeten och underhåll men även kundnöjdhet. Mitt fokus är helt enkelt att se till så att allting fungerar. Det var mycket att lära sig i början, men nu tycker jag att jag börjat ”hitta hem” i min roll.

Vilka erfarenheter från Blomsterboda har du nytta av här?
– Det är nog detta med många bollar i luften, problemlösning och kundkontakt där man får träffa många människor. Förvaltning handlar en hel del om relationer, att förklara saker, förbättra. Lära sig hur man ibland måste ge dåliga besked, och hur man på bästa sätt hanterar de reaktioner man kan mötas av.

Vilka utmaningar ser du i den här rollen?
– Det här jobbet är ju lite som att sitta i en kommandocentral och hålla reda på allt som händer. Man behöver ha ritningar på allting och system som hjälper oss att prioritera, hålla koll på kommande insatser och deadlines. Som tur är har vi både bygg, garantiavdelning och förvaltning inhouse, och då funkar i alla fall alla övergångar mellan projekt och förvaltning smidigt. I själva förvaltningsarbetet använder vi ofta Planner via Teams, det är ett jättebra system. Men det gäller ju ändå att hitta sina egna knep för att känna att man har koll.

Finns det några andra utmaningar?
– Att våra fastigheter blir allt äldre. Där gäller det att följa sin underhållsplan och ständigt hålla den uppdaterad.

Du är delvis inblandad i ett utvecklingsprojekt när det gäller kundresan – berätta!
– Vi vill få en fördjupad bild av hur det är att vara hyresgäst hos oss, från det att man blir tilldelad en lägenhet till att man flyttar in och bor. Just nu intervjuar vi ett antal hyresgäster i olika hus för att lära känna våra kunder bättre, till exempel om vad de önskar sig och vad som är viktigt i ett bra boende. Med mer kunskap kan vi lättare anpassa oss till vad våra hyresgäster efterfrågar.

Finns det något ni redan har lärt er från projektet?
– Vi är duktiga på information på Byggvesta, men ibland kan syftet med kommunikationen och vad hyresgästen sedan faktiskt uppfattar vara väldigt olika. Det är viktigt att tänka på.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Att varje vecka innehåller nya utmaningar med problem man kanske inte haft tidigare, och som måste lösas. Man lär sig väldigt mycket. Kontakten med alla möjliga människor är också jättekul, och min främsta drivkraft är att hyresgästerna ska ha ett så bra och problemfritt boende som möjligt.

Vad tänker du om framtiden i din bransch?
– Att det kommer så otroligt mycket ny teknologi som vi kan använda i vår förvaltning, till exempel AI. Det är jättebra med teknik som underlättar, och vi tittar bland annat på hur vi kan använda AI inom kundservice. Samtidigt är det jätteviktigt att inte tappa bort den personliga kontakten med våra kunder, för då missar man en del av vad förvaltning faktiskt handlar om.

Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se

Anton Pettersson

Titel: Fastighetsförvaltare på ByggVesta Fastighetsförvaltning AB.
Ålder: 27 år
Uppväxt: I Bromsten utanför Stockholm, med föräldrar och lillebror.
Bor: Bostadsrätt i Sundbyberg
Yrkeserfarenhet: Säljare inom dagligvaruhandeln på Blomsterboda Sverige AB. Olika roller inom ByggVesta och nu fastighetsförvaltare.
Utbildning: Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet, YH-utbildning till fastighetsförvaltare på John Ericsson Institutet.
Fritidsintressen: ”Jag tränar både löpning och styrketräning och har ett stort fotbollsintresse som tar upp min lediga tid. Har nyligen gått med i styrelsen i min bostadsrättsförening och hoppas få lära mig mycket om bostadsrättsförvaltning.”

Dela artikeln: LinkedIn

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega