När får jag betalt för att parkera?

Carl Ståhle ser att mobilitetslösningar kan bli mer ekonomiska, ekologiska och sociala. Och digitaliseringen är en möjliggörare. Vi måste bara öppna upp för nya affärsmodeller – som Spotify och AirBnB gjort för sina branscher.

I vårt digitala samhälle har IT-systemens mest erkända vinster varit effektivisering av existerande system och processer. En dator kan göra vissa repetitiva åtgärder på ett mer effektivt sätt än människan. Definitionen av digitalisering är mer än effektivisering; den förändrar beteende, relationer/maktförhållanden och affärsmodeller – tack vare digitala verktyg. Den stora vinsten av digitaliseringen är ofta de nya intäkter som omkullkastar gamla vedertagna sanningar. Inte sällan sker detta genom tjänstefiering och tillgängliggörande av nyttan av en tidigare produkt.

Musikbranschens historik
Ett av de mest kända exemplen där digitaliseringen helt har ändrat förutsättningarna på ett positivt sätt, är musikbranschen. Aldrig har vi konsumerat så mycket musik som nu och aldrig har musikbranschen omsatt så stora belopp. Det började med att IT utvecklade musikleveransen när vinyl- och cd-skivan ersattes av MP3 spelaren. Musiken blev digital men processer och affärsmodeller ändrades inte.

Digitaliseringen av musikbranschen skedde istället med strömmad musik och Spotify´s intåg när ”tjänsten” och tillgängligheten till all musik helt ersatte lokalt ägandet av en skiva eller en låt.

Digitaliserad hotellbransch
Digitala system har även utvecklat fastighets- och hotellnäringen när de gemensamma boknings- och betalningssystemen revolutionerade både prissättning och marknadsföring av hotellnätter och beläggningsgraden kunde optimeras.

Med AirBnB´s intåg digitaliserades hotellbranschen genom att en ny aktör, tack vare ett digitalt lager öppnade upp och tillgängliggjorde ”hotellrum” i våra hem som stod helt outnyttjade, utan att behöva investera en enda krona i en fastighet. Idag reser vi och bor på helt nya sätt och till helt nya platser.

Fastighetsbarnschens tur?
Vi kommer att se område efter område som utvecklas på samma sätt, inte minst fastighetsbranschen. Det innebär att vi behöver utveckla vårt ekonomiska tänkande och våra ekonomiska modeller. IT och digitalisering är inte en kostnad, det är en investering. Det är inget hot eller risk, det är en affärsmöjlighet. Vi måste komma ifrån tanken om att energieffektiviseringen ska göra digitaliseringen lönsam. Utan digitaliseringen är energieffektiviseringen omöjlig.

Att förstå de ekonomiska drivkrafterna bakom till exempel mobilitet och delningsekonomin är något som fastighetsekonomer redan nu börjat förstå. En mångfald av delade och flexibla lösningar kan tillfredsställa behoven för både hyresgäster och fastighetsägare. Där spelar energieffektivisering, solceller, effektutjämnande batterier och elbilsladdning upp en gemensam ny affärsmöjlighet som samspelar med mobilitetstjänsterna. Här behöver vi även förstå att parkeringsekonomin är nyckeln för att låsa upp detta nya affärsområde som omfattar mer än femton procent av en fastighetsägares omsättning.

Outnyttjade bilar och P-platser
På samma sätt som AirBnB tillgängliggjorde outnyttjade ytor i våra hem kan våra outnyttjade bilar tillgängliggöras för den breda massan och för våra fastigheter. Men en privat bil är inte tillgänglig för andra och därför står den parkerad 96% av tiden. En privat parkeringsplats är inte tillgänglig för andra och nyttjas därför en bråkdel av tiden. Detsamma gäller laddstolpar och här finns en helt ny möjlighet för fastighetsägare som behöver effektutjämnande batterikapacitet.

Gör ”resan” till en tjänst
Dela upp tjänsterna i två; dels ”resan” och dels ”effektutjämning”. Med andra ord, istället för att köpa en egen bil prenumererar jag på tjänsten ”resa” och får tillgång till olika fordon i bilpool, cykelpool, kollektivtrafik etcetera.

Och istället för att varje fastighetsägare har eget batterilager så köper man ”tjänsten” effektutjämning av flera elbilsägare som står och parkerar. Elbilarnas batterier kan serva flera fastighetsägare med samma batteri, men på olika platser, vid olika tider, beroende på behov.

Tjänstefieringen av produkten bil, blir resan och batteriet, blir tjänsten effektutjämning.

När vi delar tio hushåll på en elbil ökar nyttjandegraden, men behovet av parkeringsplatser och laddplatser kan minska med upp till 90%. När en ny delad elbil ersätter tio fossilbilar så frigör vi markyta för aktiviteter som ger mer värde än att lagra stillastående bilar. Allt hänger på den digitala förmågan att på en digital marknad kunna dela, tillgängliggöra och ta betalt för fordon, parkering och laddställen.

Digitaliseringen gör en rättvis omställning möjlig – ekonomiskt, ekologiskt och socialt

Carl Ståhle,
digitalisering- och mobilitetsexpert, Sveriges Allmännytta

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega

Close