”Framtidens Förvaltare vill vi inte missa, det är ett unikt sammanhang i branschen”

… Jacob Littorin, marknadschef på Miele Professional, som är ny partner till Förvaltarforum

Välkomna till Förvaltarforum, varför vill ni bli partners till oss?
– Förvaltare är en viktig målgrupp för oss. De köper och förordar det de gillar och tycker fungerar i den dagliga driften. Så vi vill lära känna dem, ha en dialog och fånga upp deras behov. Det här blir också ett sätt för oss att berätta om våra nyheter, som inte alla känner till.

– Sedan såg vi att ni har ett seminarium i maj, Framtidens Förvaltare, det vill vi inte missa! Det är ett unikt sammanhang, det finns inget annat som motsvarar det i branschen.

Vad hoppas ni få ut av partnerskapet?
– Vi vill vara med på seminariet, förhoppningsvis som utställare. Jag får en känsla av att bara vara där kommer att ge mer input i hur vi kan bli bättre. Förvaltare är ovärderliga för de sitter inne med mycket kunskap om branschförändringar och nya behov. Hur ska vi kunna matcha det med våra produkter?

– Jag är ny på Miele och vill lära mig mer om branschen rent personligen men det är såklart också ett sätt för Miele att i förlängningen sälja mer.

Vilka är era kunder och vilka vill ni ha?
– Vi finns i många olika typer av branscher. Den klassiska fastighetstvättstugan är en viktig del hos oss. Men vi finns även i andra fastigheter som på ett eller annat sätt har behov av tvätt i egen regi och diskmaskiner; som brandstationer, tandläkare och vårdinrättningar eller inom lokalvård med speciella mopptvättmaskiner.

Vad kan ni erbjuda era kunder?
– Vi har mer att erbjuda än bara maskiner till tvättstugan. Vi kan leverera en helhet inom hygien, tvätt och disk för många olika typer av verksamheter. Det är kanske inte alla förvaltare som vet att vi har en sådan bredd.

Vad kan de förvänta sig av er?
– Man får driftsäkerhet om man väljer Miele. Det är maskiner som är byggda för att hålla och tåla tuffa tag. Det är hållbarhet för oss. Det är producerat i Europa, vilket innebär kortare transporter, och gjort med hänsyn till rätt materialval. Samtidigt som det är särskilda krav på hygien och snabbhet i maskinernas program är de optimerade för att gå så miljövänligt som möjligt, utan att tumma på funktion.

Vad är det mest spännande som händer hos er nu?
– Vi får mer och mer uppkopplade maskiner. Ur en förvaltares synvinkel är det positivt att man kan ha felsökning på distans. Får man hjälp med service från oss kan vi koppla upp oss mot maskinen och beställa rätt reservdel och därmed minska driftstoppet. Till hösten kommer en plattform för alla våra produkter; på den kan man fjärrstyra och se alla byggnadens maskiner, förbrukningsdata och när det går fel så får man hjälp via den appen.

– Nytt för oss är professionella luftrenare, som kommit i pandemins kölvatten. Vi arbetar med hygien och det här är hygien i luften. Vi tar med oss kunskaper från andra områden in i ett nytt segment. Den professionella delen av marknaden i Sverige har inte vuxit när det gäller detta än, där ligger Tyskland före.

Vilka utmaningar står ni inför?
– Brist på bra servicepersonal finns i alla branscher. Det brottas vi också med en del. Ur förvaltarens perspektiv är service superviktig, för att minimera driftstopp. Vi har servicepartners, som ofta är återförsäljare åt oss, och de har hela kompetensen.

– Andra utmaningar är komponentbristen. Men där har vi klarat oss förhållandevis bra, skulle jag säga. Vi har kunnat lösa det genom att vi har en bred portfölj och kunnat erbjuda liknande produkter som gör samma jobb.

Vilka vitvaror är det som en förvaltare bör ha koll på när det gäller energianvändning, vad ”tjänar” man mest på att uppgradera?
– Torktumlare och torkskåp. Om man har en gammal maskinpark blir det stor skillnad att byta till värmepumpsteknik istället för frånluft. Med de nuvarande elpriserna är det en svindlande skillnad redan på ett normalt fastighetsbestånd.

– Programmen i maskinerna är också optimerade för att dra så lite som möjligt. Man väljer ut och skräddarsyr program för en viss verksamhet. På äldreboende, till exempel, är det personalintensivt och många visstidsanställda. Alla ska kunna hantera maskinerna, så av 100 program är bara de fyra vanligaste programmen synliga. Det ska vara enkelt att göra rätt val.

Text: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB

Inköpsportal - tipsa en kollega