Trend i branschen: Vi vill nätverka!

… Johanna Moberg, jurist på Fastighetsägarna Sverige och ofta kursledare på deras utbildningar.

Vad händer det för spännande hos er i höst?
– Vår populära högskolekurs i fastighetsföretagande som vi kör tillsammans med KTH återkommer under höstterminen. Vi upplever också att intresset ökar för att nätverka i samband med utbildningar, till exempel på tvådagarskurs med middag och övernattning eller studieresa.

Spännande, vilka är trenderna ni ser i branschen?
– Vi ser en ökad efterfrågad på ”antingen eller”, det vill säga kortare digitala kurser eller just fysiska kurser där man också har tid att träffa andra och skaffa sig ett nätverk, gärna i samband med en resa.

Vad tycker du ger mest; digitala eller fysiska utbildningar?
– Båda är bra på olika sätt, kortare digitala kurser är bra för att hålla sig uppdaterad om aktuella ämnen. Fysiska utbildningar är bättre för att kunna gå mer på djupet, ställa frågor och utbyta erfarenheter med övriga kursdeltagare och höra hur de löser olika situationer i vardagen.

Vilket är det bästa sättet att ta till sig en utbildning?
– Den bästa utväxlingen ges på kurser där deltagarna är aktiva och frågvisa och det blir en diskussion mellan kursdeltagare och med kursledaren.

Vad ska man göra efter sin utbildning, för att förankra de nya kunskaperna?
– Sprid kunskapen bland kollegorna! Genom att förmedla kursens innehåll i korthet till sina kollegor så får man själv en djupare förståelse för det man lärt sig, samt sprider kunskapen inom företaget. Och försök att applicera de kunskaperna man fått på kursen på verkliga situationer, då fastnar kunskapen bättre!

Till alla chefer där ute i fastighetsbolagen, varför är det viktigt att ge sina medarbetare kompetensutveckling?
– Genom kompetensutveckling stärker du medarbetaren och även företagets kunskapsnivå, vilket förhoppningsvis är till nytta för den verksamhet som bedrivs.

Av: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega