Riksbyggens Maria Söderberg gillar att leda förändring

Maria Söderberg halkade in i fastighetsbranschen på ett bananskal, och som marknadsområdeschef på Riksbyggen jobbar hon med det hon brinner för – leda förändringsarbete och göra skillnad.
– Vår bransch står inför stora utmaningar, konstaterar hon.

Som ung såg Maria Söderberg sin framtid utomlands, eftersom hon både bott, jobbat och pluggat i Spanien men även i Santiago i Chile. Därför läste hon företagsekonomi och interkulturella relationer på Södertörns högskola, med målet att jobba med marknadsföring inom den spansktalande världen. Efter examen ville hon snabbt ut i arbetslivet och fick ett vikariat som administratör på ett mindre fastighetsbolag. Där dröjde det inte länge förrän hon blev fast anställd och fick en chefsposition.

– Jag fick ett stort förtroende från ledningen med mycket eget ansvar – bara det var ju väldigt stimulerande! Och ju mer jag lärde mig om hyresfastigheter och fastighetsförvaltning, desto roligare och intressantare tyckte jag det var.

Hur hamnade du på Riksbyggen?
– Efter att ha varit anställd på bland annat HSB, Fastighetsägarna och Stockholm Exergi lockade det att driva eget. Jag hann bara göra det i två månader när jag blev kontaktad av en rekryterare som tyckte att jag skulle söka jobb som marknadsområdeschef på Riksbyggen. När jag läste annonsen kände jag direkt att det här jobbet ville jag ha!

Vad innebär din roll som marknadsområdeschef fastighetsförvaltning?
– Jag har ansvar för hela fastighetsförvaltningen på Riksbyggen i Stockholm, som är en stor marknad för oss. Vi stöttar våra bostadsrättsföreningar med avancerad ekonomisk rådgivning, fastighetsdrift, teknisk förvaltning och energitjänster. Just energifrågan ligger mig varmt om hjärtat. Vi har tagit fram ett jättebra koncept för energiförvaltning – ett svårt område som ofta prioriterats ned i bostadsrättsföreningarna. Samtidigt är det ju en av de största kostnadsposterna, och otroligt lönsamt att ta ett helhetsgrepp kring.

Hur använder du dina tidigare erfarenheter i de här rollen?
– Jag har ju bland annat jobbat på HSB och Fastighetsägarna Service med liknande frågor, vilket gör att jag har en god marknadskännedom när det gäller Stockholm. Jag har även stor förståelse för bostadsrättsföreningars specifika behov.

– Min erfarenhet av att jobba med organisationsförändringar har gett mig stor erfarenhet av att leda människor från ett nu-läge till ett bör-läge, och kunna göra skillnad. Det väcker tävlingsinstinkten i mig, och jag älskar att tävla i grupp!

Hur vill du vara som ledare/chef?
– Jag vill arbeta utifrån delaktighet och eget ansvar, men också vara väldigt tydlig med vart vi ska, utifrån de mål vi stakat ut tillsammans. Man ska ha höga krav på sig själv och varandra, men alltid med stor empati och medmänsklighet. Om man kombinerar de här delarna, börjar det hända saker.

Vilka erfarenheter har format dig mest som ledare?
– Att driva förändringsprocesser och lära mig efter vägen har gett mig en stor trygghet som chef och ledare. Jag har fått hantera många utmanande personalfrågor såsom dysfunktionella arbetsgrupper, sociala problem, chefer som inte fungerar… Det är så viktigt att stötta sina medarbetare så att de kan lyckas, och samtidigt våga vara rak och tydlig. Man måste ta de jobbiga dialogerna för att kunna förstå varandra bättre och vidta rätt åtgärder. Och behöver man ändå gå skilda vägar, ska man kunna göra det med värdighet.

Vilka utmaningar ser du inom förvaltningsbranschen?
– Att få utväxling av digitaliseringsprocessen. Dels få den att hända, men också få ut den positiva effekten av den. System måste integreras, eftersom lättillgänglig fastighetsadata ger ett fantastiskt underlag för analyser och åtgärder.

– Kompetensförsörjningen i vår bransch är en jätteutmaning. Vi behöver få våra unga människor att se hur omväxlande och roligt det är att jobba som fastighetsskötare eller drifttekniker, där man dagligen möter kunder, löser problem och blir en vardagshjälte. Och så energifrågan, förstås.

Vilka är de viktigaste frågorna för dig?
– En fråga jag brinner extra mycket för och som vi behöver diskutera oftare är hur vi arbetar kundorienterat och affärsmässigt, för de båda hänger ihop. Utan affärsmässighet är det väldigt svårt att vara kundorienterad, och vice versa. För att kunna leverera på ett proffsigt sätt behöver vi lyssna på kunden och förstå dennes behov – samtidigt som vi ska kunna ta betalt.

Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se

Maria Söderberg

Titel: Marknadsområdeschef Fastighetsförvaltning Stockholm på Riksbyggen
Ålder: 54 år
Uppväxt: Vallentuna norr om Stockholm, men född i Sundsvall
Bor: Älvsjö
Familj: Man, två tonårsbarn och taxen Elsa 3 år
Yrkeserfarenhet: Affärsområdeschef från Fastighetsägarna Service och HSB, chef för energitjänster och tjänsteutveckling på Stockholm Exergi, managementkonsult i eget företag
Utbildning: Fil kand i företagsekonomi med internationell inriktning på Södertörns högskola
Fritidsintressen: ”Träffa vänner, äta god mat och dricka gott! Läser mycket ljudböcker och lyssnar gärna på USA-podden på SR som är en av mina favoriter. Vi har även hus i Spanien där jag älskar att vara!”

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega