”Följ upp att medarbetarna verkligen går den digitala kursen”

… Anna Cedvén, ämnesexpert på Aff-Forum

Vad händer det för spännande saker hos er i höst?
– Vi fortsätter med våra populära frukostseminarier/webbinarier, som vi kör ungefär en gång i månaden. Samtidigt ser vi över möjligheten att skapa nya kurser i Aff Akademin, våra webbutbildningar. Bland annat så har vi tagit fram fakta som så småningom kommer blir en ny kurs om hur man hanterar fastighetsägaransvaret när man köper hela eller delar av fastighetsdriften/fastighetsförvaltningen. Ett viktigt men ganska komplicerat ämne eftersom alla är skyldiga att följa myndighetskraven, men samtidigt vet man inte alltid vad som krävs.

Vilka trender ser ni i branschen?
– En tydlig trend är att större organisationer ber HR eller inköp att leta upp en ”Aff-kurs”. Då blir det svårt att ha en dialog om vad de egentligen vill ha, eftersom kontaktpersonen inte förstår vad kursen går ut på. Utöver det ser vi att efterfrågan på digitala kurser fortsätter att vara större än på fysiska kurser. Även om många personer skulle vilja ha en fysisk träff så efterfrågas så ”effektiva” utbildningar som möjligt, och då blir det digitalt.

Har ni så kallade hybridutbildningar också?
– Vår största utbildning är ju digital, eftersom det passar bra att lära sig grunderna i Aff på det sättet. Men vi erbjuder också en kombination av digital grundkurs och företagsanpassad fördjupningskurs på plats, det är populärt hos de som verkligen vill ha god effekt av utbildningen.

Är fysiska eller digitala kurser att föredra?
– Det är förvisso personligt, men börja med att fråga dig vad som är syftet med utbildningen och vad den innehåller. En enklare basutbildning som presentera grundläggande fakta fungerar ofta bra att ta till sig digitalt. Även ett kortare webbinarium orkar man med. För längre utbildningar är det svårare att hålla fokus om man ska sitta och lyssna på någon via datorn.

Vilket är ett bra sätt att ta till sig en utbildning?
– Många typer av kunskaper skulle jag säga är bäst när de lärs in, i dialog med andra. Vi har ju till exempel vår fördjupningsdag i Aff, som bygger på att deltagarna har goda grundkunskaper. Den dagen ägnas mest åt olika scenarier, där deltagarna i grupp ska komma fram till vad som gäller. Efteråt diskuterar vi i hela gruppen, där vi vrider och vänder på olika alternativ. Det är ett väldigt bra sätt att ta sig av mer komplexa frågor.

Hur ska man som medarbetare agera för att kunna gå en utbildning?
– Man måste vara intresserad av att lära sig något! Att sitta av tiden på en utbildningsdag eller klicka sig igenom en webbkurs ger ingenting. Och har man en utbildning man önskar gå kan det vara bra att presentera det för chefen, och samtidigt ha färdiga argument för varför just den kursen är viktig för din roll.

Hur bör en chef tänka gällande kompetensutveckling?
– Det viktigaste är att tänka på vad medarbetarna verkligen lär sig, inte hur många kursdagar de har. I de flesta fall skulle jag säga att ”många bäckar små” är bra – kontinuerlig påfyllning med kompetens inom lite olika områden ger större effekt än att vänta och samla ihop till en enda större kurs.

– Fundera också på vad som är kärnkompetensen hos medarbetarna, och vad de behöver för att kunna få utväxling av den. Ibland är det oväntade saker, som exempelvis utbildning i de system man använder, som ger störst effekt.

– En annan viktig sak är att följa upp om medarbetarna verkligen gör en digital utbildning eller ej. Tyvärr kan vi se att när ambitiösa företag köper vår digitala Diplomutbildning till ett flertal personer, så är det vissa som helt enkelt inte genomför utbildningen.

Av: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega