Likheten mellan covid-19 och en snöstorm

Vintern hade varit sällsynt kall men i februari 1978 satte den New York i ett verkligt skruvstäd. På några få dagar föll det upp mot en meter snö och gatorna var helt igenkorkade. Folk höll sig inomhus och endast i undantag gick man utanför lägenheten. Av förklarliga skäl var merparten av alla butiker, restauranger och banker stängda. 

Visste du att detta var startskottet för bankomaten?

Ja, egentligen inte startskottet. Den hade lanserats ett år tidigare av Citibank, men då mottagits med en väldigt stor skeptisism. Varför använda den när man istället kunde gå in på banken och få sedlarna av en leende människa? Dock efter viss väntan samt endast före kl 15…

Bankomatens seger
Men nu hade nöden ingen lag. Folk behövde sina kontanter och bankerna var stängda. Initialt hade man kunnat växla in sina pappers checkar i den lokala butiken men de hade nu oftast slut på sedlar.

Så folk tog sig samman och testade något nytt; bankomaten. Sedan dessa gick få tillbaka och nya bankomater poppade upp över allt. Bankomaten hade segrat.

Digital snabbkurs
Snabbspola 40 år och inte för att förringa de tragiska konsekvenserna och stora uppoffringarna många i samhället tvingas göra (nej, dit räknas inte ni extroverta som tvingas jobba hemifrån) i samband med  pandemin, men det har åtminstone en positiv effekt; att många (inte minst chefer) tvingas genomgå en digital snabbkurs.

Sedan en tid är det många som lärt sig köra videomöten (“det funkar ju!”), koppla upp sig mot kontoret för att hämta filer (seriöst, hur klarade man sig utan detta 2019?), få till en e-signatur, att det kan vara ganska skönt att få oavbruten arbetstid lite då och då, att slippa köra VPN för att komma åt ens lokala datorprogram utan att köra dem direkt på webben och så vidare.

Se möjligheterna
Är det inte komiskt att vi påstått rationella människor måste utsättas för en rejäl kris för att ta till oss något nytt? Tänk om vi kunde ta till oss ny teknik lite snabbare.

För er anställda; hur mycket extra aktievärde skulle inte du kunna skapa i ditt företag? För er innovatörer är frågan den omvända; hur ser du till att skapa en produkt eller tjänst som blir en huvudvärkstablett för kunden (löser en kris) och inte bara ett vitaminpiller (som man borde ta)?

Vilka möjligheter missar du idag?

Magnus Svantegård

Magnus Svantegård (Civ.Ing KTH) har jobbat med digitalisering i fastighetsbranschen sedan Netscape var den mest populära  webbläsaren. Efter 19 år på Datscha som ProduktChef jobbar han idag med Digital transformation och investeringar inom Stronghold Invest. Har ett RFID chipp i handen. 

https://www.linkedin.com/in/magnussvantegard/ 

https://twitter.com/magnus_s

PS. Slogan “New York; staden som aldrig sover” kommer från Citi Banks reklam med ett foto på folk som köar till en bankomat i ovan nämnda snöstorm.DS.

Bli den första att kommentera "Likheten mellan covid-19 och en snöstorm"

Lämna en kommentar

Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Välj ett giltigt formulär