I november införde Stockholmshem ett nytt arbetssätt för reparation av vitvaror i bostäder och felsökning i tvättstugor. Det nya arbetssättet innebär att det är områdesteknikerna som beslutar vad som behöver göras.
Tidigare har Stockholmshem anlitat leverantören för att felsöka och besluta om åtgärder, också vid enklare fel. Under en pilottest i ett förvaltningsområde, felsökte områdesteknikerna i stället själva och de tog bara hjälp av leverantören när det behövdes. De fattade också beslut om produkten var uttjänt och behövde bytas ut.
– Målet med pilottestet var att se om vi kunde minska kostnaderna, ge bättre service, få en mer heltäckande bild av underhållsbehoven och öka den interna kompetensen, berättar Tomi Heder som är initiativtagare till arbetssättet.
Piloten överträffade förväntningarna:
- Stockholmshem såg att de kan utföra 50% av arbetena själva (i piloten genomfördes över 70%)
- Kostnaderna för reparationer i tvättstugor minskade med 27 procent och för vitvaror med 43 procent.
- De fick bättre kontroll och högre kvalitet på sina beställningar.
- Servicen till hyresgästerna blev snabbare och mer pålitlig.
- Den interna kompetensen ökade, och de fick bättre kunskap om underhållsbehoven för vitvaror och tvättstugor.
I november 2024 infördes det nya arbetssättet i alla områden och samtliga områdestekniker har genomgått en skräddarsydd, praktisk endagsutbildning på vitvaror hos Newton. Introduktionskurser för nyanställda och årliga repetitionsutbildningar planeras också.
Nu undersöker Stockholmshem möjligheterna att införa ett liknande arbetssätt för mikrovågsugnar, diskmaskiner och tvättmaskiner i sina bostäder.
Nya arbetssättet
- Arbetsordern går direkt till teamet istället för till leverantören. Det betyder att alla felanmälningar först kontrolleras av områdestekniker som bestämmer om vidare åtgärd. Misstänkta garantifel skickas tillbaka till tillverkaren för att säkerställa att vi inte behöver betala för det.
- Målet är att själva reparera vitvaror som kyl, frys och spisar (undantag kompressorbyte och nyinstallationer) och göra enklare arbeten i tvättstugan
- Stockholmshem kommer också i fortsättningen beställa arbeten från sina leverantörer när det behövs
- Löpande uppföljning görs