Real fortsätter oförtrutet och med stor lyhördhet att utveckla fastighetssystemet. Tillsammans med kunderna har vi i drygt 30 år legat i framkant. Det är en av anledningarna till att kundantalet ökar och många stannar hos oss under lång tid.
Real Fastighetssystem fortsätter att växa. Kundtillströmningen är i stort konstant över tid de senaste åren. Framförallt kan vi konstatera att många av de nya kunderna kommer från andra system som man antingen vuxit ur eller helt enkelt inte trivts i.
Det är givetvis både smickrande och glädjande, men ställer också stora krav på både service och support samt utveckling och en lyhördhet för kundens önskemål. Vi vet, genom olika undersökningar, att det är just detta med lyhördhet och hög servicegrad som gör att kunderna stannar länge hos oss. Några har varit med sedan 90-talet.
Våra kundguiders engagemang gör att kunderna trivs. Viktiga relationer skapas. Annars är det är framförallt på utvecklingssidan som Real har förstärkts den senaste tiden och kanske är det så att ytterligare kapacitet krävs om kundutvecklingen fortsätter i samma takt.
BRF-kunder
En stor del av Reals kunder är förvaltare av bostadsrättsföreningar. Redan på tidigt 90-tal kom de första bostadsrätterna. På den tiden var det en hel del av de lite större föreningarna som förvaltade själva och hade egna system. Nu är det sällsynt.
De allra flesta finns idag hos en förvaltare som i sin tur använder Real Fastighetssystem. Cirka 3 700 bostadsrättsföreningar administreras i systemet.
Kundportal
Kopplat till systemet finns Realportalen. En kundportal där självservice är möjlig både för boende inom hyresrätter och bostadsrättsinnehavare. De kan se och hantera sina egna engagemang, digitalt signerade avtal, senaste avier/fakturor och kontaktuppgifter.
För bostadsrättsföreningens styrelse finns ytterligare möjligheter. De kan enkelt hantera reskontra, mäklarbild och andrahandshyresgäster. De hanterar attest av leverantörsfakturor i Fortnox för de som använder det affärssystemet. De har tillgång till medlemsförteckning, kan enkelt uppdatera styrelseinformation och se överlåtelser.
Två andra möjligheter är hantering av bostadskö/parkeringskö och ärendehantering för felanmälan. Just nu skruvas det på fler och förbättrade funktioner i Realportalen.
Fördelarna är flera, det avlastar förvaltaren som kan lägga fokus på annat, till exempel ta in fler uppdrag. Man loggar enkelt in med Bank-ID och därmed är ju kundservicen alltid öppen, dygnet runt. Under 2023 kommer delar av Realportalens funktionalitet även att kunna hanteras via en app.
Integration
Som webbaserat system är integration mot andra system en viktig och självklar ingrediens. Det som ligger närmast att erbjuda är automatisk avläsning av IMD, Individuell Mätning och Debitering av exempelvis el- och vattenförbrukning. Det finns just nu några lyckade pilotprojekt igång.
Oavsett om du hanterar BRF:er, hyresrätter eller lokaler så finner du ett Realsystem för dig. Hör gärna av dig så berättar vi mer.
Björn Reimers
Senior Adviser, Real Fastighetssystem