Partnertext från Stockholmshem

”När vi jobbar tillsammans kan vi minska skillnaderna på riktigt”

Nadine Hanna jobbar på Stockholmshem som ’kundförvaltare med särskilt uppdrag’. Men vad gör hon som inte andra förvaltare gör, vad är det särskilda uppdraget? Och varför behövs egentligen en sådan roll?

Att minska skillnader mellan bostadsområden är ett av Stockholmshems mål. För att nå det satsar de extra på områden med större utmaningar, till exempel där det är låga trygghetssiffror. Stockholmshem kallar dem fokusområden, och de närmaste åren är det Skärholmen, Rågsved och Hässelby.

De extra satsningarna handlar bland annat om att öka trygghet och trivsel. För att lyckas med det har bolaget stärkt upp med rollen ’kundförvaltare med särskilt uppdrag’. Nadine Hanna är en av två som har uppdraget (den andra håller på att rekryteras i skrivande stund) och hon jobbar i fokusområde Hässelby.

Ett alldeles särskilt uppdrag
Vad gör ni som inte Stockholmshems andra kundförvaltare gör?
– Vi fokuserar särskilt på bostadssociala och trygghetsskapande frågor, både i det stora och det lilla. De ordinarie kundförvaltarna och deras team är grunden och vi är en extra resurs. Styrkan är att vi är flera som arbetar mot samma mål, berättar Nadine.

Hon menar att trygghet för hyresgästerna kan vara många olika saker. Välskötta och säkra hus, bra kontakt med grannar och att veta att hyresvärden bryr sig.
 
– Allt vi gör bygger på samarbete i teamen och med externa aktörer. Det är alla insatser sammantaget som kan bidra till ökad trygghet och trivsel.

Nadine tillsammans med Ladan Odaway, kundförvaltare i Hässelby Strand, bjuder in hyresgäster för att de ska tycka till om hur muralmålningar i en gångtunnel ska se ut.

Frihet att styra sitt arbete
I arbetet ingår allt från att ta fram och följa upp aktivitetsplaner, driva bostadssociala projekt samt ha kontakt med stadsdelen, andra fastighetsägare och aktörer i området. Någon exakt mall för arbetet finns inte, de utgår från respektive område och vad som behövs just där.

Hur kan en dag på jobbet se ut?
– Det varierar väldigt mycket, ingen dag är den andra lik. Vissa dagar är fulla med möten, andra ägnar jag mig åt omvärldsbevakning och ronderingar. En dag kan jag anställa miljövärdar och ta hand om sommarungdomar, nästa har jag kontakt med Stockholm Konst för en muralmålning eller arrangerar gårdsfest och gårdskonsert, berättar Nadine.

Nadine har stor frihet att styra sitt arbete och själv sätta riktningen utifrån de övergripande planerna. Och det finns generösa medel och fonder att söka pengar från internt.

– På Stockholmshem har vi en fond för bosociala satsningar och en klimatfond, där vi kan söka pengar för olika projekt. Dessutom har vi ett enormt stöd från kollegorna på hållbarhetsenheten som håller i flera av de stora projekten, säger Nadine.

Jobbet varierar. Från att arrangera coronasäkrade gårdskonserter (för ett år sedan) till att leda sommarjobbande ungdomar på ett lite annorlunda sätt, att träna på att organisera sig och planera sin tid för att uppnå sina mål.

Delaktighet och dialog
När Stockholmshem utvecklar trygga och bra miljöer så gör de det tillsammans med sina hyresgäster. Därför är dialog jätteviktigt – att samtala för att förstå varandra, lyssna på vad hyresgästerna tycker.

– Vi måste inkludera våra hyresgäster för att få reda på vad de vill, de är ju faktiskt experterna på sitt bostadsområde. Inför de projekt vi jobbat med hittills har vi alltid börjat med någon form av dialog. Först när vi vet vad hyresgästerna tycker kan vi rikta insatser som gör dem nöjdare och som de kan delta i. Och det är så klart viktigt att följa upp och berätta vad som händer, menar Nadine.

I Skärholmen och Rågsved har Stockholmshem dialoglokaler dit hyresgäster är välkomna för att prata trygghet och annat. I Hässelby satsar man på två större projekt där hyresgästerna är högst delaktiga; att utveckla olika platser i Hässelby Gård samt att minska nedskräpning och öka sopsortering i Hässelby Strand.

Lyfta goda förebilder
Det finns goda krafter och förebilder i alla områden, något som är viktigt att sätta ljuset på, menar Nadine:

– Vi vill lyfta det som är bra och visa att det finns en parallell värld vid sidan om kriminalitet och skjutningar. De största förebilderna är eldsjälarna som ofta arbetar ideellt. Framtidstro är jätteviktigt för dem som växer upp idag, säger Nadine som tycker att utställningen ”Pandemins hjältar” är ett bra exempel:

– Ett otroligt fint projekt som verkligen visar vilka förebilder vi har i våra bostadsområden.

Pandemins hjältar visades först på Kulturhuset och var sedan på turné i Rågsved, Hässelby och avslutade i Rinkeby, där bilden är tagen. Från vänster Nadine Hanna, projektledare Rana Kasto på Stockholmshems hållbarhetsenhet, två av ungdomarna Sheyma och Yussuf, en av hjältarna – Hagi – och dåvarande kundförvaltare Mikael Holmberg.

Tillsammans är nyckeln
Stockholmshem gör mycket i sina bostadsområden men för att minska skillnaderna mellan områden behövs flera aktörer. Samverkan med andra fastighetsägare, myndigheter och andra som verkar i stadsdelen är nyckeln.

Det kan till exempel betyda att delta i trygghetsvandringar med lokala Fastighetsägarföreningen, att stötta lokalt föreningsliv, delta på trygghetsdagar, tipsa om familjerådgivare och boendestödjare med hjälp av stadsdelsförvaltningen och ha en bra kontakt med polisen.

– Vi behöver etablera kontakt och jobba med lokala aktörer i hela området. Att höja hela Rågsved, Hässelby och Skärholmen och inte enbart våra bostadsområden – det är det viktigaste. Det är först när vi jobbar tillsammans som vi kan minska skillnaderna på riktigt, säger Nadine.

Vårens första trygghetsvandring i Hässelby Strand med Hässelby-Vällingby Fastighetsägare, stadsdelsförvaltningen, polisen och Hyresgästföreningen.
Foto: Hässelby-Vällingby Fastighetsägare

Nadine Hanna

Ålder: 38 år.

Jobbakgrund: Har bland annat jobbat på Fryshuset och i Järfälla kommun med att stötta personer i utsatta områden att hantera sin fritid och komma ut i arbetslivet.

Roligast med jobbet: Mina kollegor och våra hyresgäster! Att få andra att känna sig hörda och sedda. I första hand barn och unga, men också kvinnor. Under min egen uppväxt skulle barn varken synas eller höras. De vuxna fattade besluten och vi fick inte ifrågasätta. Det är därifrån mina tankar kring mångfald och inkludering kommer.

Störst utmaning: Att få tiden att räcka till och klura ut i vilken ordning mina kollegor och jag ska göra saker för att kunna leverera med bra kvalitet. Att våra hyresgäster ska bli nöjda med vårt arbete är en annan utmaning. I Hässelby har vi 1 300 hushåll, det är väldigt många personer med lika många idéer och önskemål att förhålla sig till.

Hur ska en bra ’kundförvaltare med särskilt uppdrag’ vara: Modig, för att våga testa nya saker. Det betyder också att du vågar göra fel och se det som en lärdom.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega