Partnertext från Fastighetsägarna Service

”Som företag är vi väldigt målinriktade och vet vart vi ska”

– Som företag är vi i dag väldigt målinriktade och vet vart vi ska. Om jag upplever att vi jobbar på ett krångligt sätt är det fritt fram att komma med förslag på förbättringar, säger Majalis Rörström, ekonomisk förvaltare på Fastighetsägarna Service.

Majalis Rörström brinner för ordning och reda. På Fastighetsägarna Service är hon en av flera ekonomiska förvaltare. Hon gillar att jobba mot tydliga mål och att hitta nya vägar för att ta sig framåt – både på jobbet och på basketplanen.

Varifrån kommer intresset för ekonomi?
– Jag har alltid gillat siffror och matte, ordning och reda. Ekonomi är så brett, du kan jobba inom vilken bransch du vill. Det lockade mig. Jag gick ut Stockholm Business School 2017 och började som ekonomiassistent på ett apotek och fick testa olika delar av yrket. Men jag kände tidigt att jag ville jobba med redovisning – jag gillar att lägga saker och ting på rätt plats.

Strävar alla som jobbar med ekonomi efter ordning och reda?
– Man kan nog inte ha alltför mycket kaos omkring sig. Men just redovisning är ganska fyrkantigt, man kan redovisa på lite olika sätt, men det är ändå styrt. Inom finans, där man jobbar med prognoser, finns ett annat tänk.

Hur kom du i kontakt med Fastighetsägarna Service?
– Genom kontakter. Jag hörde att de sökte en tjänst på ekonomisk förvaltning. Min bild var att Fastighetsägarna Service är ett förvaltningsföretag med en gedigen historia, de har en tydlig syn på hur man bäst förvaltar fastigheter. Men samtidigt är de i ett förändringsstadie – det har varit på ett visst sätt, men nu rör de sig åt ett annat håll, med hjälp av det som kallas challenger-konceptet. De vill utmana branschen.

Var den utvecklingen något som lockade?
– Ja, det var det som fick mig att söka jobbet. Jag gillar kreativa lösningar – att inte bara gör som man alltid har gjort. Som företag är vi i dag väldigt målinriktade och vet vart vi ska. Om jag upplever att vi jobbar på ett krångligt sätt är det fritt fram att komma med förslag på förbättringar. Mycket har förändrats i vår bransch, inte minst med den nya teknologin, och Fastighetsägarna Service vill hänga med i utvecklingen. De är öppna för att fortsätta utvecklas.

Ställer det nya krav på medarbetarna?
– Ja, man kan inte vara för bekväm av sig. Man måste vilja ifrågasätta arbetssätt. Det behövs nog nya ögon på ett företag då och då. Vi letar efter folk med kreativa idéer.

Hur ser en arbetsdag ut?
– Jag börjar med att attestera fakturor från bostadsrättsföreningar. Det handlar mest om drift som el, vatten och sophantering – men även entrémattor och snöröjning. Sen har jag mycket kontakt med bostadsrättsstyrelserna. Vi jobbar i cykler. Nu har vi lämnat budgetarbetet och vart tredje år på hösten har vi fastighetsdeklaration. Varje år är det bokslut och hela räkenskapsåret samlas ihop och redovisas för revisorn och styrelsen. Det finns mycket erfarenhet i min grupp, personer som har jobbat länge i huset som jag bollar med.

Du har själv spelat basket på hög nivå sedan du var barn – letar du efter ordning och reda på planen också?
– Både ja och nej. Jag vill ha ordning i spelen vi spelar. Jag gillar när det är kvalitet i spelet, att alla gör det de ska och gör det bra – men jag är också öppen för att bryta det, att vara flexibel. Jag började coacha tjejlag för att kunna sätta en egen prägel på ett lag, just för att kunna bestämma mer över spelstrategin.

Är det något man kan ta med sig till arbetslivet?
– Ja, det handlar och om att få en grupp att gå mot samma mål. Att ha ett tydligt ledarskap är viktigt.

Rekommenderar du andra ekonomer att söka sig till Fastighetsägarna Service?
– Ja, det är kul att komma in till jobbet varje dag. Dagarna går fort, både på gott och ont – jag skulle gärna vilja hinna med mer. Vi har ett fint gym i huset och sommartid – juni, juli och augusti – jobbar vi sju timmar om dagen. Sen ligger kontoret bra till på Kungsholmen, jag gillar pulsen från staden.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega