Partnertext från Fastighetsägarna Service

”För att trivas här måste man triggas av att jobba mot tydliga mål.”

Jessica Beyersdorf, kundansvarig förvaltare på Fastighetsägarna Service.

Som kommunikatör var Jessica Beyersdorf trött på att enbart sitta framför datorn. Hon ville komma ut, möta människor och jobba mot tydliga mål. I dag är hon ett av de senaste tillskotten bland förvaltarna på Fastighetsägarna Service.

Hur kommer det sig att du började jobba med fastigheter?
– Jag är kommunikatör i botten men har jobbat med fastigheter i hela mitt yrkesverksamma liv. Under gymnasietiden hade jag ett sommarjobb på ett bostadsföretag i Kalmar. Jag blev kvar där under hela min studietid och fick testa på olika delar av fastighetsbranschen. Så när jag sökte jobb som nyexaminerad kommunikatör var det naturligt att söka mig dit.

Varför lämnade du rollen som kommunikatör?
– Som kommunikatör sitter man mestadels på sin plats framför datorn. Jag ville ut och träffa människor. Projektledarna på fastighetsbolaget jag jobbade på såg ut att ha så kul så jag sökte en projektledartjänst och allt blev tydligt: Jag ska jobba med människor, inte bara sitta framför en dator! Jag kommer närmast från Locum där jag arbetade som fastighetsförvaltare i fem år – efter det ville jag tillbaka till den privata sfären, jobba mer med sälj och ha ett större kundfokus.

Vad hade du för bild av Fastighetsägarna Service?
– Jag hade varit på några av deras kända frukostseminarier. Redan när jag läste platsannonsen kände jag att det skulle passa mig. Just att det fanns ett stort säljfokus och att de jobbade direkt mot kunder ­– det är det jag brinner för. För att trivas här måste man triggas av att jobba mot tydliga mål.

Du har varit här sedan december 2018 ­– hur har första tiden varit?
– Den har varit bra! Jag har kastats rakt in i det och fått sköta mig en hel del själv – haka på kollegor och boka in mina egna kundmöten. Det är frihet under ansvar, vilket passar mig. På min tidigare arbetsplats ansvarade jag för både ekonomin och avtal i mina fastigheter. Här har vi ekonomiska förvaltare och jurister som hjälper oss. Jag är spindeln i nätet som ska se till att kunden blir nöjd. Vi har allt under samma tak hos Fastighetsägarna Service. Som kund får man ta del av oerhört stor kompetens. Nu ser jag fram emot att lära känna mina kunder ännu bättre och se vilka behov de har, så att vi tillsammans kan göra något bra.

Hur har branschen förändrats sedan du började?
– När jag flyttade till Stockholm år 2000 var det äldre män på många positioner. Balansen är mycket bättre i dag, det är fler kvinnor i branschen, vilket är positivt. Sen är det även fler unga människor.

Vem ska söka sig till Fastighetsägarna Service?
– Du måste veta vad du vill och vilja ta för dig. Sen krävs det en hel del affärsmässighet, att man tycker det är kul att leverera resultat. Väl här har vi fina förmåner. Som gymmet i huset där jag är en flitig besökare och gympasalen där det erbjuds träningsklasser tre gånger i veckan.