I AktivBos rapport Så tycker Sveriges hyresgäster delger över 276 267 hyresgäster sina upplevelser av service och förvaltning. Serviceindex är rekordhög med men samtidigt upplever hyresgästerna att de får mindre valuta för sina hyrespengar.
Serviceindex, som är en branschstandard för att mäta och följa upp vad hyresgästerna tycker om den service och förvaltningskvalitet som svenska hyresvärdar erbjuder sina hyresgäster, har ökat med 0,7 procentenheter under 2024.
Resultatet når därmed den högsta nivån sedan sammanställningarna började 2008. Ökningen är bred och syns exempelvis på frågor inom bemötande, information, trygghet och hur hyresgästerna upplever sin felanmälan. En förklaring till de breda ökningarna under 2024 är att allt fler fastighetsbolag prioriterar att erbjuda en hög service och arbetar strukturerat med förbättringsarbetet.
Styra kundernas förväntningar
Kundlöftet, som innefattar frågor rörande kontakten med bostadsbolaget, få åtgärder vidtagna till följd av synpunkter, få felet reparerat inom rimlig tid samt kvaliteten på utfört arbete eller åtgärd, ökar för första gången sedan 2017.
En bidragande faktor till lyftet är att fastighetsbolagen under de senaste åren arbetat med att utveckla och erbjuda en mer diversifierad serviceupplevelse utifrån hyresgästernas behov och förutsättningar, där man ofta hämtat inspiration från andra branscher.
Parallellt har bolag blivit allt bättre på att styra hyresgästernas förväntningar. Genom tydligare kommunikation och ett mer strukturerat arbetssätt har bolagen lyckats minska gapet mellan hyresgästernas förväntningar och bolagens leverans, vilket stärker förtroendet och relationen med hyresgästerna.
Trygghetsindex fortsätter att öka
Under de senaste åren har trygghet och social hållbarhet varit prioriterade områden för många fastighetsbolag. Under 2024 ökade hyresgästernas upplevda trygghet i och runt sin bostad, vilket speglas i ett stigande Trygghetsindex, +1,2 procentenheter.
– Att vi ser ett rekordhögt Serviceindex och ett trendbrott inom kundlöftet är ett tydligt kvitto på att fastighetsbolagen arbetar systematiskt med att förbättra sin service och sina kundrelationer. Allt fler fastighetsbolag arbetar aktivt med att följa upp olika delar av kundresan genom riktade enkäter och vi ser att detta ger resultat. Att dessutom hyresgästernas upplevda trygghet fortsätter att öka visar att branschen tar sitt ansvar för att skapa hållbara och trivsamma boendemiljöer, säger Martin Talme, affärschef på AktivBo.
Mindre valuta för hyran
Allt fler hyresgäster upplever att de får mindre valuta för hyran. Under 2024 uppgav 72,6% av hyresgästerna att de fick valuta för sin hyra, en minskning med 1,9 procentenheter. Tappet är en fortsättning på den nedåtgående trend som frågan uppvisat under de senaste åren.
Ta del av rapporten här.
Källa: AktivBo
Fakta om rapporten
Representerade fastighetsbolag: 149 st
Totalt antal svarande: 276 267 st
Snittsvarsprocent bland deltagande bolag: 61,3%