Har du en informations- strategi värd namnet?

Jan Hedlund och Rikard Lindberg på Meta.

Handen på hjärtat, har du en dokumenterad och förankrad informationsstrategi värd namnet? En strategi som tydliggör var vi ska vara om säg 2–5 år och som beskriver hur vi ska ta oss dit, som är verksamhetsstyrd, som är uppdaterad, som följs och som är processad i organisationen.

En informationsstrategi med tillhörande genomförandeplan tydliggör visionen. Den beskriver hur vi ska hantera strategisk information i verksamheten till exempel när det gäller detaljeringsnivåer, kvalitet, tillgänglighet och säkerhet för att uppnå våra affärsmål. Den anger vägen för hur vi ska nå dit via effektiva informationsmodeller, bra IT-stöd, bra rutiner för kvalitets- och säkerhetshantering och ändamålsenliga resurser för informationsförvaltning.

Vår erfarenhet är att det är lite si och så med detta. Trots att så gott som alla i beslutande ställning i Fastighetsbranschen idag pratar om vikten av digitalisering som en del av företagets affärsutveckling.

Mycket hänger på Affärsplanen och dess rutiner för styrning och uppföljning. Affärsplanen beskriver affärsidén, analyserar marknaden och konkurrenterna och beskriver ekonomisk resultatutveckling etc. Därutöver ska den på olika sätt också tydliggöra hur fastighets- och förvaltningsaffären ska realiseras och genomföras även när det gäller till exempel behovet av:

  • Utveckling av organisationen och dess styrstruktur, bemanning, kompetens, etc.
  • Utökade/förändrade finansiella resurser.
  • Nya eller förbättrade processer för kärnverksamheten och för styrning och stöd.
  • En utvecklad informationshantering med effektiva IT-stöd och ändamålsenliga förvaltningsrutiner.

Avsnittet i affärsplanen som beskriver hur den framtida informationshanteringen ska utvecklas för att harmoniera med den övriga affären är fortfarande bristfälligt beskriven hos många fastighetsföretag. Helt enkelt för att det inte finns någon tradition och inte heller någon samlad funktion i företaget med tillräcklig bred affärs- och IT-kompetens som kan föra dess talan.

Bristfälliga affärsplaner i detta avseende leder självklart också till brister när det gäller att utveckla resurser, kompetens och rutiner i verksamheten som ser till att en verksamhetsstyrd informationsstrategi med tillhörande genomförandeplaner tas fram och kontinuerligt uppdateras.

Så du som tror att en ökad digitalisering kommer att vara nyckeln till framgång framöver bör säkerställa att du har rätt kompetens och rätt styrmedel för att lyckas!

Rikard Lindberg, vd på Meta och medlem i Förvaltarforums redaktionsråd

Jan Hedlund, partner på Meta

 

Meta kommer att medverka återkommande med krönikor om digitalisering, utveckling, informationshantering och förvaltning.

Som oberoende konsulter hjälper META fastighetsförvaltande och serviceinriktade företag att som projektledare, specialist och rådgivare med engagemang och spetskompetens genomföra affärsstödsutveckling.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega