Partnertext från Real Fastighetssystem

Välj rätt strategi när inkassoärendena blir fler

Roy Bergström är vd på Närke Hus och är nöjd med Reals nya inkassotjänst.

Bara under januari och februari uppskattar Svensk Inkasso att antalet nya ärenden uppgår till närmare 1,5 miljoner. Hur ska man som fastighetsägare tänka för att hanteringen inte ska bli för betungande, och hur kan man minska de ekonomiska riskerna?

Roy Bergström är vd på Närke Hus, ett fastighetsbolag med cirka 100 bostäder samt skolor, äldreboenden och kommersiella lokaler. Han berättar att de har ändrat sitt sätt att hantera avier som inte blivit betalda.

– Tidigare hade vi väl ingen glasklar strategi, säger Roy. När en avi inte blev betald skickade vi en påminnelse. Om den fortfarande inte blev betald skickade vi ytterligare en. Det kunde bli ganska många påminnelser innan vi till sist lämnade vår fordran till Fastighetsägarnas inkassotjänst.

Roy menar att detta både tog tid och – kanske framför allt – sög en hel del energi.

– Det finns absolut mer inspirerande och framtidsinriktade arbetsuppgifter än att skicka påminnelser till hyresgäster med betalningsproblem, säger han.

Klickar i en ruta
Närke Hus har varit kund hos Real Fastighetssystem sedan en lång tid tillbaka. För ett par månader sedan bestämde Roy att de ville testa Reals nya inkassotjänst i samarbete med PS Inkasso. Det har inneburit en betydligt snabbare och enklare hantering, menar Roy.

– Det fungerar väldigt smidigt. När en avi inte har blivit betald klickar vi bara i en ruta i Real. Då tar PS Inkasso hand om ärendet och vi kan fokusera på annat.

Utöver att medarbetarna på Närke hus slipper skicka påminnelser, finns det även en ekonomisk uppsida.

– Genom att hantera ärendet direkt hamnar vår fordran högre upp i prioriteringsordningen. Vi riskerar alltså inte att hamna sist i kön, vilket ibland hände tidigare, säger Roy.

Vill tipsa andra
Roy vill passa på att tipsa andra fastighetsbolag om tjänsten.

– Egentligen ser jag bara fördelar, säger han. Det har gett oss både en smidigare hantering och fler uppklarade ärenden, säger han. Dessutom är det den som inte har betalat i tid som får stå för inkassokostnaden, så det finns egentligen ingen anledning att inte prova. Jag är jättenöjd!

Här kan du läsa mer om Real Fastighetssystems inkassotjänst.

Dela artikeln: LinkedIn

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega