Partnertext från Familjebostäder Stockholm

Smarta laddlösningar tar Familjebostäder mot 2030

Familjebostäder bidrar till Stockholms klimatmål med hjälp av mobilitetstjänster och etablering av laddinfrastruktur. Genom affärsmässighet och samarbete kan de möta upp mot hyresgästernas behov och stadens mål om att vara fossilfritt 2030.

Joakim Lundberg, Familjebostäder

Familjebostäder ingår i stadens initiativ till ett fossilfritt Stockholm, liksom övriga kommunala bostadsbolag. Utsläppen av växthusgaser ska minska kraftigt, samtidigt som koldioxid ska bort från atmosfären.

För att bidra till klimatmålen har Familjebostäder tagit fram en mobilitetsstrategi där laddinfrastruktur är en viktig del.

– Vi vill göra det enkelt för våra hyresgäster att bo hos oss. Vi har cykel- och bilpooler och har påbörjat arbetet med elektrifiering av parkeringsplatser, berättar Joakim Lundberg, Fastighetschef på Familjebostäder i Stockholm.

Kan ge nya mervärden
Nu testar Familjebostäder sig fram via pilotprojekt i Farsta, Högdalen, Årsta och Älvsjö. Efterfrågan på laddplatser är inte så stor, än så länge. I stället för att installera en laddstolpe på varje parkeringsplats har de istället infört en, för bolaget, ny affärsmodell med tillståndsparkering, som gör det möjligt för flera hyresgäster att använda samma laddplatser. De har även undersökt hyresgästernas attityd till laddbilar.

– Vi hoppas kunna förbättra nyttjandet av våra parkeringsplatser och skapa mervärde för hyresgästerna. Vi behöver också se till att varje investering leder till en konkret förbättring. Tillståndsparkeringen är ett exempel på hur vi optimerar resurser och hanterar kostnader samtidigt som vi möter efterfrågan och Stadens klimatmål.

En annan aspekt på en effektivisering av parkeringsplatserna är att man ser möjligheter att frigöra mark för bostadsbyggande. Framöver kan bolaget dessutom utveckla sina mobilitetstjänster ytterligare, som med bil- och cykelpooler.

Utvecklat internt samarbete

Sando Ribeiro, Familjebostäder

Pilotprojekten är fortfarande nyetablerade och än har Familjebostäder inte dragit avgörande lärdomar från dem. Det kommer att ske gradvis. Däremot har Familjebostäder fått igång ett internt samarbete i tvärfunktionella arbetsgrupper.

– Att bygga ut laddinfrastruktur och införa tillståndsparkering innebär att hantera både tekniska lösningar, integration av flera system och inte minst information till våra hyresgäster. Projektet är komplext och kräver nära samverkan mellan våra avdelningar, men varje pilot ger oss viktiga lärdomar om hur vi bäst kan möta våra hyresgästers behov och stadens krav på elektrifiering av våra parkeringsplatser, säger Sando Ribeiro som är Familjebostäders projektledare för implementering av laddinfrastruktur.

Förklara nyttan är viktigt
Just information till hyresgästerna är en stor del av arbetet. Att förklara nyttan och göra projektet begripligt är centralt för att skapa engagemang. Reaktionerna från hyresgästerna har varit blandade.

– Klimatmålen berör oss alla. Vi förstår att omställningen påverkar våra hyresgäster, som att gå från fasta parkeringsplatser till tillståndsparkering. Vi är aktiva med vår kommunikation och att förklara varför vi gör detta. På så sätt hoppas vi på en ökad förståelse, säger Joakim Lundberg.

Samarbete och vägen framåt
Familjebostäder har idag 7 500 parkeringsplatser, varav cirka 700 som redan fått laddmöjligheter. Arbetet fortsätter med att utöka laddplatser och införa tillståndsparkering i fler områden, bland annat i Rinkeby. Bolaget samlar värdefulla lärdomar om lösningar, efterfrågan och hur arbetet bäst ska prioriteras kommande år.

Takten är hög för att nå målet om ett fossilfritt Stockholm till 2030. Under tiden vill Familjebostäder vara öppna med sina erfarenheter och gärna föra dialog med andra fastighetsbolag. Genom att dela med sig av sina lärdomar och samtidigt ta emot råd, kan arbetet utvecklas vidare.

– Omställningen är en resa som kräver både innovation och samarbete. Etableringen av laddinfrastruktur ska bidra till hållbarhet och långsiktig affärsmässighet. Samtidigt vill vi göra det enklare för våra hyresgäster att anpassa sig till ett fossilfritt samhälle – oavsett om det handlar om att byta till elbil nästa gång eller att helt välja bort bilen, avslutar Joakim Lundberg.

Kontakta gärna Linda Centerskog på Familjebostäder om du vill föra dialog kring laddplatser.

Stockholms stads riktlinjer för laddinfrastruktur hos kommunala bostadsbolag

Innerstad:
– 2026 ska minst 50 procent av bolagens parkeringsplatser i garage vara försedda med laddinfrastruktur.
– 2028 ska 100 procent av bolagens parkeringsplatser i garage vara försedda med laddinfrastruktur.

Ytterstad:
– 2026 ska minst 50 procent av parkeringsplatserna vara förberedda för laddinfrastruktur.
– 2028 ska minst 25 procent av bolagens parkeringsplatser i garage vara försedda med laddinfrastruktur.
– 2030 ska 100 procent av parkeringsplatserna vara förberedda för laddinfrastruktur.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega