Nio av tio hyresmedlemmar är nöjda eller mycket nöjda med SKB. Det visar AktivBos hyresgästenkät för 2024. Ett resultat som skapar stolthet hos medarbetarna och sporrar till fortsatta förbättringar i förvaltningen.
5 400 SKB-medlemmar besvarade enkäten med ett resultat på 89,3 procent i serviceindex. Att jämföra med snittet för hela branschen som ligger på 81,3 procent. Undersökningen mäter bland annat hur hyresgäster upplever service, trygghet och bemötande.
– Jag är så stolt. Att nio av tio som svarat är nöjda eller mycket nöjda med SKB är helt fantastiskt. För mig som anställd hos SKB är det otroligt roligt. Att vi har så nöjda hyresmedlemmar var faktiskt en av anledningarna att jag sökte mig till SKB. Vi jobbar väldigt hårt för att ligga kvar på de höga nivåerna år efter år, säger Monika Gröning som är chef för förvaltare och boendeservice på SKB.
Trygghet berör alla
Efter enkätresultatet 2021 identifierade SKB tryggheten i kvarteren som ett viktigt fokusområde att jobba extra med. Det arbetet har givit resultat.
– Tryggheten har varit en av våra fokusfrågor och det har vi utvecklat jättemycket, nu ligger vi över snittet även på den punkten. Det är en fråga som berör alla, oavsett om man bor i våra kvarter eller inte. Vi har satsat extra mycket i våra kvarter Dovre i Husby, Skarpbrunna i Norsborg och Båggången i Hässelby Gård.
Flera fokusområden ska förbättras
Utifrån 2024 års undersökning kommer Monika Gröning och hennes kolleger att jobba vidare med att både bibehålla och förbättra flera fokusområden.
– Vi kommer inte att slappna av. Det som redan är bra kommer vi att bibehålla och det som kan utvecklas ska vi jobba hårdare för att förbättra, säger hon.
Tryggheten är fortsatt en viktig punkt. Att det ska vara rent och snyggt i kvarteren är en annan.
– När man kommer in på en våra gårdar ska man uppleva att det är väl omhändertaget. Det handlar bland annat om att det inte ska ligga skräp på marken och att stolpar ska stå rakt. Vi har fastighetsskötare i alla kvarter. Att det alltid finns någon att vända sig till är en viktig framgångsfaktor. Vid ett av våra kvarter på Kungsholmen testar vi ett pilotprojekt med tre fastighetsskötare som ansvarar för trivsel och skötseln.