Batterier från elbussar lagrar solel

I Riksbyggens Brf Viva på Guldheden i Göteborg testas ett system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier.

Med hjälp av energilagret skapas flexibilitet i energianvändningen och fastigheternas effekttoppar kapas. Energilagret bidrar också till att effektivisera det omgivande elnätet i staden.

Bakom projektet står Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park.

Testar prestanda
– I Brf Viva, där inflyttningen nyligen startat, testas många nya lösningar inom hållbarhetsområdet för första gången i praktiken. Projektet med bussbatterierna visar också att energi- och fastighetsbranschen samt fordonsindustrin tillsammans kan hitta nya smarta lösningar, säger Anders Johansson, biträdande marknadsområdeschef, Riksbyggen.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och det innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan, säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo.

Smart optimering
Helena Nordström, projektledare på Göteborg Energi, berättar att energibolaget ska samla in data från energisystemet i Brf Viva för att hjälpa till med smart styrning och optimering.

– Det handlar om optimering utifrån bostadsrättsföreningens behov men också ur ett systemperspektiv för att stadens energianvändning ska bli mer effektiv med minskad miljöpåverkan, säger Helena Nordström.

Positive Footprint Housing
Energilagret är en del av forskningsplattformen Positive Footprint Housing (PFH) som initierats av Riksbyggen i samarbete med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och RISE – Research Institutes of Sweden.

– Smarta samarbeten mellan olika sektorer behöver vi se mer av för att få till ett hållbart samhälle och det är häftigt att Riksbyggen har en ambition som går utanför den egna organisationen, säger Peter Selberg, forskningsstrateg på Johanneberg Science Park.

Lagringen i begagnade bussbatterier sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. Inom IRIS ska Göteborg och sex andra städer ta fram och testa hållbara lösningar inom energi, mobilitet och informations- och kommunikationsteknik, samt sprida dem över Europa.

Källa: Riksbyggen

 

Fakta om energilagret

  • Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon.
  • Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak.
  • Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt.
  • Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar.
  • Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.
  • Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager.
  • Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh).

 

Fakta om Brf Viva

  • 132 lägenheter varav 47 med inflyttning i november 2018.
  • Målet är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing.
  • Viva har solcellsanläggning, energilagring, återvinning av värme från ventilation (FTX), bil- och cykelpooler, ungdomsettor, distansarbetsplatser och resurssnålt byggande.
Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega