I KompetensRådet träffas branschens experter inom utbildning och kompetensutveckling 4 gånger per år. Här diskuteras aktuella frågor och utmaningar inom branschen med fokus på kompetensutveckling.
I TeknikRådet träffas branschens ledande experter inom tekniskförvaltning 4 gånger per år. Här diskuteras aktuella frågor och utmaningar inom branschen med fokus på teknik.
… Johan Braw, vd på Sölvesborgshem som tagit fram en digital strategi som bolaget ska jobba efter.
Varför har ni tagit fram en digital strategi?
– Den digitala strategin är viktig för att tydligt definiera den anda vi ska arbeta i. Och andan handlar om att disciplinerat utnyttja digitaliseringen för att effektivisera vår verksamhet.
Vad är viktigast i strategin tycker du?
– Strategin handlar om mobilitet, data och automation. Karaktäristiskt för den är också att den är kort och precis, men inte detaljerad. Den är präglad av svensk militär uppdragstaktik, Googles arbetsanda och psykologerna Tetlock och Kahnemans teser.
Hur har strategin tagits emot av medarbetarna?
– I rätt stor utsträckning är strategin en kodifiering (haha) av vårt upparbetade sätt att driva utvecklingen. Och medarbetarna har tagit emot digitaliseringens möjligheter riktigt bra. I det sammanhanget är det formella och informella ledarskapet viktigt att nämna.
Ge några exempel på hur ni utvecklat er verksamhet med hjälp av digitalisering nyligen?
– Vi utvecklar inga egna applikationer, men är desto ambitiösare att plocka det som finns på systemhyllan. Vi underkastar oss alltså standardisering, å andra sidan gör vi i ganska god takt bra framsteg utan alltför mycket friktioner. Att ha besjälade och noggranna medarbetare är mycket viktigt.