Ha goda kontakter med hyresgäster och hyresgästföreningar och vistas mycket i ute områdena. Det är några av råden från Fredrik Ericson, Årets Fastighetsförvaltare 2021 i kategorin Bostad.
Grattis, hur känns det?
– Det är verkligen enormt kul. Jag känner mig stolt och hedrad. Jag har varit förvaltare i 15 år så jag tror inte det påverkar så mycket men det är ett kvitto på att det arbete jag lagt ner uppskattas.
Varför tror du att du blev Årets Fastighetsförvaltare?
– Jag tror att det beror på att jag lägger ned mycket tid och energi på att utveckla mina områden. Och för att jag varit delaktig i projekt och sett till att dessa blivit utförda enligt beställning.
– Jag dokumenterar alla mina ärenden så att jag kan följa upp och backa tillbaka om hyresgäster och entreprenörer hör av sig. Jag har även nära samarbete med hyresgästföreningar som tar in synpunkter från hyresgäster om vad de önskar. Att arbeta på ett bra företag med bra kollegor är en förutsättning för att utföra ett gott arbete, Stockholmshem är verkligen ett sådant företag.
Varför blev du fastighetsförvaltare?
– Jag engagerade mig i bostadsrättsföreningen där jag bor och insåg hur intressant det är med fastigheter och pluggade till fastighetsförvaltare på Folkuniversitetet. Därefter fick jag olika vikariat. I min bostadsrättsförening har vi genomfört det mesta som behövs.
Vad är roligast med fastighetsförvaltning?
– Det är ett varierande jobb, ingen dag är den andra lik, det händer grejer hela tiden och man gör massor med olika saker. Prata med entreprenörer och förvaltningar, hjälpa till med underhållsplaner och andra projekt och prata med hyresgästföreningar och hyresgäster. Det finns nog inte någon som inte vet vem jag är.
Vad är bra fastighetsförvaltning?
– Att ha en god relation till hyresgäster och hyresgästföreningar, och försöka tillgodose det bästa för området och de boende. Jag vill att hyresgästerna ska känna sig trygga och stolta över sina områden. Och att de kan rekommendera Stockholmshem som värd.
Vilken är största utmaningen just nu?
– Jag jobbar mycket med kundundersökningar för att få hyresgästerna att känna sig trygga. En utmaning är också att bli klar med alla trygghetsåtgärder i samtliga mina områden. Vi byter till elektroniska lås med porttelefon samt led-belysning både inne och ute i alla områden.
Hur tror du att förvaltarjobbet förändras de närmaste fem åren?
– Hyresgästerna blir alltmer krävande, och det gäller vara lyhörd över vad hyresgästerna vill med sina områden så att de kan känna sig trygga och stolta.
Dina tre bästa tips?
- Ha goda kontakter med hyresgäster och hyresgästföreningar.
- Ha veckomöten med dina tekniker, åk gärna ut tillsammans med teamet en gång i veckan för att se vad som hänt sedan sist och vad som behöver göras.
- Var mycket ute i områdena.
Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se
Läs också intervjun med Pernilla Andersson, Årets Fastighetsförvaltare Lokaler.
Kundförvaltare på Stockholmshem sedan 15 år. Ansvarar för 1 200 lägenheter i åtta områden.
Ålder: 43
Bor: Bostadsrätt på Söder
Karriär: Ombyggnadskonsulent och internservice på Stockholmshem.
Fritidsintressen: Styrketräning, badminton, reser mycket, umgås med vänner.