Riksbyggen erbjuder även ekonomisk förvaltning och utvecklar ständigt sina system. Sakkunnig Henrik Wadstedt, har varit med och tagit fram Skatteportalen som förenklar hantering av bland annat skattekontoutdrag. Den är grunden för framtidens skattehantering.
Henrik Wadstedt arbetar med processtöd skatt och moms samt redovisning för BRF-kunder på Riksbyggen. Han började arbeta i skattegruppen redan 2006 och han har varit med om en spännande resa sedan starten. Han har på nära håll sett hur digitaliseringen har förändrat branschen.
– För 20 år sedan satt vi med stora pappershögar. Mycket har hänt under de här åren och det har varit otrolig roligt att få följa med i utvecklingen. Vi har bland annat tryckt på Skatteverket att de ska utveckla sina e-legstjänster för att de ska kunna få in våra deklarationer elektroniskt, och inte på papper, säger han och nämner Skatteportalen som en stor del av arbetet med att effektivisera deras vardag.
Synkar uppgifter med öppna API:er
Skatteportalen är en plattform där deklarationsombud i skattegruppen kan skapa och samla information från Skatteverkets skattekontoutdrag. En fördel är att de slipper hantera manuella beställningar från Skatteverkets hemsida. Henrik Wadstedt och hans kollegor påbörjade arbetet med att utveckla Skatteportalen under våren 2023 och i november samma år kunde de börja använda den nya portalen.
– När Skatteverket öppnade upp en del av sina *API:er kunde vi börja synka deras uppgifter mot våra system. Nu har vi möjlighet att till exempel deklarera för flera kunder samtidigt. Vi får även en samlad bild av alla aktiviteter eftersom allt syns i portalen. Det är jättebra, säger han.
Underlättar för deklarationsombud
Med Skatteportalen kan deklarationsombud göra utdrag för flera föreningar och kunder samtidigt. Tidigare tog ett centralt arbete inför bokslutet i januari ett team på fem till sex personer en hel arbetsvecka att slutföra. Idag tar samma arbetsuppgift en person cirka 20 till 30 minuter.
– Skatteportalen kan också synka Skatteverkets uppgifter mot lönekontoret. Vi sparar mycket tid genom att använda Skatteportalen. Vi har även hjälpt till att driva utveckling framåt eftersom vi sitter med stora volymer, säger han och förklarar att de också har kvalitetssäkrat och skapat en säkrare hantering av deras filer.
Centraliserat
Skatteportalen gör det dessutom lättare för kollegor i skattegruppen att hjälpa varandra eftersom filerna finns tillgängliga i Skatteportalen för alla deklarationsombud. Det är ett stort plus enligt Henrik Wadstedt.
– När jag började arbeta på Riksbyggen hade jag hand om ett visst område, men nu kan vi hjälpa varandra centralt. Min kollega kan till exempel slutföra en uppgift som jag har påbörjat. Det var omöjligt för några år sedan, säger han.
Fortsätter utvecklas
Riksbyggen kommer att fortsätta att utveckla och lägga till fler aktiviteter i Skatteportalen. De har en kontinuerlig dialog med Skatteverket och just nu hoppas Henrik Wadstedt att de ska släppa fler API:er.
– Det som är på gång just nu är moms. Det kommer att effektivisera vårt arbete ännu mer. Medan Skatteverket håller på att ta fram fler API:er kommer vi att fortsätta att utveckla vår Skatteportal, säger han och berättar att de ser positivt på framtiden.
– Vi är en unik grupp som hanterar skatter och med hjälp av Skatteportalen kan vi hantera stora volymer med bara några knapptryck. Det vi har skapat är grunden till framtida skattehantering där vi kan koppla på flera skatteaktiviteter.
*Skatteverket erbjuder API:er för de som exempelvis utvecklar tjänster till lönesystem, faktureringssystem och bokföringssystem.
Statistik kring Riksbyggens skattehantering
• Antal inlämnade arbetsgivardeklarationer Ca 12 000st per år
• Antal momsregistrerade kunder ca 1 800st kunder
• Antal uttagna skattekontoutdrag per år ca 2 900st
Om Riksbyggen
Riksbyggen är ett kooperativt företag som utvecklar bostäder i nyproduktion, både bostads- och hyresrätter. Riksbyggen är också en av Sveriges största fastighetsförvaltare med bostadsrättsföreningar samt kommersiella och offentliga fastighetsägare som kunder.
• 60 kontor över hela landet.
• Förvaltar över 200 000 bostadsrätter i över 4 400 bostadsrättsföreningar, varav drygt 1 700 är andelsägande föreningar.
• Förvaltar mer än 100 000 hyreslägenheter runt om i Sverige.