Måste vi betala mer för den nya lekplatsen?

Vi bygger en ny stor lekplats i ett av våra områden. Vår leverantör för yttre skötsel har nu gett oss ett pris för skötseln av lekplatsen och det är väldigt dyrt. Måste vi beställa arbetet till det priset? Avtalsexperten ger svar.

I svaret här utgår jag ifrån att avtalet om yttre skötsel är enligt Aff och att ABFF gäller för din entreprenad.

Till att börja med så omfattar leverantörens åtagande den utemiljö som fanns när ni tecknade avtalet. I ert fall innebär det att leverantören ska göra det arbete som finns beskrivet, på marken som den såg ut innan den blev lekplats. Allt annat betraktas som ändringar och tilläggsarbeten, så även arbetet med att sköta den nya lekplatsen.

Regler för ändringar och tilläggsarbeten finns i ABFF, och förenklat så gäller att leverantören inte automatiskt har rätt att utföra dem. Här skiljer sig reglerna i ABFF från de i AB/ABT, där entreprenören i grunden har rätt till ÄTA-arbeten som uppkommer. Med andra ord behöver ni komma överens med er leverantör om:

  1. De överhuvudtaget ska utföra arbetet med den nya lekplatsen?
  2. Till vilket pris ska det i så fall ske?

För dialog för att komma framåt
Nu har ni fått ett prisförslag som ni tycker är för dyrt, och då behöver ni föra en dialog med leverantören för att komma framåt. Börja med att kontrollera huruvida avtalet säger något om priser för ändringar och tilläggsarbeten. Ofta finns det olika skrivningar för det, exempelvis à-priser för olika typer av arbeten eller kr/kvm för tillkommande och avgående ytor. I så fall ska dessa användas som beräkningsgrund.

Finns det inga priser som ni kan använda finns det däremot en grundregel i ABFF – att värdet av tillkommande arbete bestäms enligt självkostnadsprincipen. Med andra ord – ni ska betala leverantörens verkliga kostnad för arbetet.

Sedan ska ni inte glömma bort att marken sannolikt användes innan också, men kanske på annat sätt? Det innebär då att det samtidigt avgår arbete, som ni inte längre ska betala för.

Gör så här:

  1. Be leverantören redovisa vilket arbete som tillkommer, hur lång tid det beräknas ta och vad det kostar.
  2. Be om samma redovisning för det avgående arbetet.
  3. Gör en skälighetsbedömning av redovisningen och prata med leverantören om det, så att de kan förklara sin beräkning och även justera priset.
  4. Är du inte nöjd med beräkningen eller det slutliga priset, ta in offert från ett annat företag för jämförelse. Förhoppningsvis kan det hjälpa dig och din leverantör att komma fram till en skälig ersättning för den nya lekplatsen.
  5. Dokumentera överenskommelsen.

Kommer du fortfarande inte överens med din leverantör kan du istället beställa arbetet från ett annat företag. Glöm då inte att justera det befintliga avtalet för det arbete som avgår.

Anna Cedvén
Seniorkonsult Förvaltningsstrategi, specialist inom fastighetsförvaltning och tjänsteentreprenader.

Dela artikeln: LinkedIn

För dig som arbetar med förvaltning och utveckling av alla typer av fastigheter.

Prenumerera på
vårt kostnadsfria nyhetsbrev










Tipsa en kollega om Förvaltarforum

Tipsa om oss
Bekräfta att du inte är en robot

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega