Kristin Andersson stortrivdes med jobbet som en av Sveriges yngsta fastighetsmäklare. När hon ville vidare kom hon till Fastighetsägarna Service. Som Affärsområdeschef Förvaltare drivs hon av samma kraft som tidigare – att leverera en utmärkt kundupplevelse.
En vårdag på gymnasiet i bruksorten Gimo hölls en föreläsning för de blivande studenterna. Det var Högskolan Gävle som var på besök och berättade om två av sina utbildningsprogram. Civilekonomprogrammet hade Kristin Andersson redan tänkt på, men när hon fick höra om Fastighetsmäklarprogrammet var det som att det sa PLING i huvudet:
– DET ville jag bli! Att hjälpa människor med deras livs största affär och få ta ansvar – det var som gjort för mig.
Några år senare var hon en av Sveriges yngsta fastighetsmäklare och dessutom tjej i en bransch full av äldre män, där stora pensionsavgångar stod för dörren. Efter att ha jobbat på fastighetsbyrån i Östhammar flyttade hon till Stockholm, var på tre anställningsintervjuer och blev erbjuden alla tre jobben. Mäklarbranschen skrek efter folk.
– Det var väldigt roligt att få arbeta i ett yrke där det fanns så många delar – ekonomi, juridik, sociala relationer och sälj. Just säljdelen har alltid tilltalat mig, trots att många ser det som fult. Men för mig handlar det om att hjälpa människor som har ett behov.
Men efter femton år lämnade du mäklarbranschen. Varför?
– Jag hade redan bestämt mig för att när jag fick barn, då skulle jag byta yrke. Mäkleriet var jätteroligt, men det är inget nio till fem-jobb där man kan stänga av telefonen när man kommer hem. Man måste vara tillgänglig och dessutom jobba kvällar och helger med visningar. Det funkar inte om man har familj. Dessutom ville jag utvecklas, och som mäklare finns det få karriärvägar. Du kan visserligen sälja olika typer av fastigheter, men själva processen är densamma.
Hur hamnade du på Fastighetsägarna Service?
– Efter föräldraledigheten började jag kika på andra jobb i fastighetsbranschen, som uthyrare och förvaltare. Jag hade ju erfarenhet av juridik och dessutom en övergripande förståelse för fastigheter och trodde nog det skulle vara ganska enkelt att få jobb – vilket det inte var. Jag återgick till mäklandet ett tag men efter andra barnet fick jag jobb på Fastighetsägarna Service som förvaltare för bostadsrättsföreningar. Det var väldigt roligt och jag fick växa in i en roll med ansvar för större kunder. Men sedan kände jag att något fattades och jag insåg att jag saknade säljdelen. Lokaluthyrning har både säljande inslag och ett ansvar för utförandet vilket jag tilltalades av. Jag hade en lyhörd chef som gav mig förtroendet att bygga upp det som en egen tjänst inom vårt serviceutbud. Det var verkligen en rolig resa där jag hade nytta av mina säljkunskaper från mäkleriet men i en mer komplex process eftersom det kan handla om alltifrån skollokaler till kontor, restaurang eller en liten butik i en bostadsrättsförening. Under den här tiden passade jag också på att gå en del utbildningar som Fastighetsägarna hade.
Nu är du affärsområdeschef – berätta!
– Jag fick frågan om jag ville bli områdeschef för ett av förvaltarteamen. Jag hade aldrig tänkt mig själv som ledare eller chef, men kände samtidigt att det var ett fint förtroende och en spännande utmaning. När min chef slutade ett år senare, blev det ett utrymme i hans roll och jag fick uppdraget som affärsområdeschef för hela förvaltargruppen.
Vad innebär rollen som Affärsområdeschef Förvaltare?
– Jag är ansvarig för vår förvaltarverksamhet och utvecklingen av den. En viktig del där är kundteamen som är ett verksamhetsövergripande samarbete, där alltifrån projektledare och förvaltare till ekonom, jurist och fastighetsskötare ska samverka med varandra. Dels för att det underlättar i deras egna dagliga arbete, men också för att man ska lära känna kunden och dra nytta av varandras kompetenser och utifrån varandras input agera för kundens bästa.
Hur påverkar din bakgrund ditt arbete på Fastighetsägarna Service?
– Uppdraget i sig liknar det som fastighetsmäklare – förvaltning är ett extremt stort förtroendeuppdrag. Vi ska möta kunderna i de utmaningar de har och leverera en utmärkt tjänst som de kan lita på. Dessutom tycker jag att relationer är väldigt roligt, jag gillar att jobba med människor. Från mäkleriet hade jag vanan att jobba självständigt men med stort ansvar och här fungerar det lite likadant – vi är självdrivande medarbetare som tar egna beslut och ser till att de genomförs.
Vad mer har du nytta av från din bakgrund?
– Min erfarenhet från att jobba som mäklare medför också att jag ofta hamnat i många olika sammanhang där förmågan att skapa relation och förtroende ställs på sin spets. Det kan handla om att människor går igenom svåra tider med skilsmässa, dödsfall eller andra livsomställande förändringar. Då krävs förståelse och att man är en god lyssnare, samtidigt som de vill ha någon som agerar och hjälper dem igenom den tuffa situation som de befinner sig i. Detta tror jag delvis har hjälpt mig i ledarrollen för den handlar också om förståelse, intresse för den du jobbar med men också tydligheten i att ha någon som backar upp en när det blåser – det är ledarskap för mig.
Vilka utmaningar ser du för dig som Affärsområdeschef Förvaltare?
– Fastighetsägarna Service har en extremt stark tillväxt och vi jobbar jättemycket med rekrytering. Dels är det brist på kompetens i den här branschen, dels är det en utmaning att rekrytera rätt personer som hanterar förtroendet att jobba självständigt och styra sitt eget arbete. Här får jag ofta lita på min magkänsla och människokännedom. När det gäller rekrytering måste vi hela tiden ligga steget före
och har vi en vakans vill jag träffa så många potentiella medarbetare som möjligt för att skapa nätverk för framtiden. Överhuvudtaget är medarbetarresan jätteviktig för oss – hur gör vi den så bra som möjligt? Hur gör vi så att medarbetare trivs, utvecklas och vill stanna hos oss?
Vilka är de viktigaste frågorna för dig?
– Personalutveckling – hur vi får personalen att må bra, trivas och utvecklas. En annan hjärtefråga är hur vi optimerar det bolagsövergripande samarbetet inom kundteamen. Det är en ständigt levande fråga, eftersom det kommer nya människor hela tiden. Alla nya medarbetare får en introduktion om hur kundteamen fungerar, och man behöver gilla den samarbetskulturen för att jobba med oss. Vi är ett förvaltningsbolag, där alla olika delar bildar en helhet. Det är viktigt att ha det perspektivet.
Vilken är din främsta drivkraft?
– Kundnöjdheten lever kvar som en stark drivkraft – för mig är det jätteviktigt att kunder och medarbetare är nöjda. Medarbetarna är vår viktigaste resurs. Nöjda medarbetare som trivs och är engagerade i sitt arbete, gör också sitt bästa för kunden.
Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se
Kristin Andersson
Titel: Affärsområdeschef Förvaltare
Ålder: 41 år
Uppväxt: På landet i en liten by i Östhammars kommun i Norra Roslagen
Bor: Nacka, Saltsjö-Boo
Familj: Sambo, två döttrar samt bonusson
Yrkeserfarenhet: Har jobbat 15 år som fastighetsmäklare och 6 år inom förvaltningsbranschen
Utbildning: Högskoleexamen inom fastighet från Högskolan i Gävle samt Förvaltningsutbildning YH från Newton
Fritidsintressen: Skärgård, båtar, klippor, bastu, solnedgångar och morgondopp. Simmar, spelar badminton och gärna innebandy. Har också en stor släkt så det blir en hel del kalas, middagar och andra högtider med närmaste familjerna.