Partnertext från Hogia

Pramo uppdaterar fastighetssystemet och hoppas spara 10% tid

 

Jonas Persson, vd på Pramo.

För att öka digitaliseringen och bli en mer konkurrenskraftig aktör för förvaltningen av bostadsrättsföreningar beslöt konsultbolaget Pramo att uppdatera sitt fastighetssystem. Valet föll på Hogia Fastighet Pro, som ska ge bättre service och effektivitet.

Konsultbolaget Pramo startade 1992 med inriktning att stödja företag genom att ta hand om deras administration. Sedan dess har verksamheten vuxit rejält. Nu är Pramo ett Öresundsföretag med kontor på tre orter i Skåne och ett i Köpenhamn.

Bolaget arbetar med ekonomisk förvaltning och redovisning, däribland med cirka 50 bostadsrättsföreningar. För att kunna göra det på ett effektivt och konkurrenskraftigt sätt bestämde man sig för att uppdatera det befintliga fastighetssystemet.

– Ledningen ville effektivisera våra betalflöden med e-avisering och bankintegrationer som kraftigt förenklar hela hanteringen. Därför valde vi att uppgradera vårt gamla system från Hogia, säger Håkan Nortén, tidigare vd och numera affärsutvecklare på Pramo.

Jobbar gärna med bostadsrättsföreningar
Att förvalta bostadsrättsföreningar är en viktig del av Pramos verksamhet och något som har vuxit de senaste 10 åren.

– Bostadsrättsföreningar är en bra kundgrupp som vi gärna jobbar med. Det är omväxlande för oss och föreningarna är tacksamma för hjälp. Styrelserna är en väldigt heterogen grupp, allt från professorer till de som inte vet någonting, men den gruppen får lite utbildning av oss. För vår del gäller det att jobba rationellt så att vi har en konkurrenskraftig produkt, säger Håkan Nortén.

Slippa knappa in för hand
Åsa Bengtsson är auktoriserad redovisningskonsult på Pramo och en av dem som jobbar med administrationen av bostadsrättsföreningarna. Hon är inne på samma tankegångar kring det uppdaterade förvaltningssystemet.

– Det kommer att ha en rad funktioner och finesser som jag har saknat. Vi har ju suttit och knappat inbetalningarna manuellt och det tar evinnerlig tid, säger hon.

När det nya fastighetssystemet är uppe hoppas hon att det ska gå lite smidigare med tjänsterna som de 12 bostadsrättsföreningarna som hon arbetar med har behov av.

– Många vill ha e-fakturor. Det funkade inte med den gamla versionen men nu hoppas jag att det ska fungera. Och allt med mäklarbilder som enligt uppgift ska vara lättare att få ut än idag, för det efterfrågas ofta, säger hon.

Har lyssnat på personalen
Det nya systemet som de har uppgraderat till, Hogia Fastighet Pro, är en helhetslösning som bland annat erbjuder kontrakt- och hyreshantering samt inbetalning av moms. I systemet finns också ett stöd för bostadsrättsföreningar som tar hand om avgiftsavisering, panter, nyckeltal, avtal och kontrolluppgifter. Till det hör även en Boendeportal med en rad servicefunktioner så som webbavier och digital ärendehantering. Ett system som Pramos vd, Jonas Persson, hoppas mycket på.

– Vi räknar med att det här systemet ska spara 10 procent i tid jämfört med i dag. Vi har sneglat på några andra system, men har lyssnat på personalen som känner sig bekväma med Hogia, avslutar han.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega