Vill du nå våra 25 000 andra förvaltare?
Vill du ha förvaltarforum direkt i mailen?

Isabel på Fastighetsägarna Service stöttar chefer och bidrar till tillväxt


Självdrivande medarbetare som vågar och kan ta egna kloka beslut. Det är en företagskultur som många attraheras av, även utanför fastighetsbranschen, säger Isabel Jarmelid, HR-specialist på Fastighetsägarna Service.

– Det är skillnad mellan att vara självgående och självdrivande, säger Isabel Jarmelid.

Med självdrivande menar hon att personen är nyfiken, orädd, vågar pröva nya lösningar, omvärldsbevakar kontinuerligt, fattar kloka beslut utifrån helheten samt har kundfokus som tydlig ledstjärna.

– I en sådan företagskultur blir chefen mer som ett bollplank, en guide, men behöver inte vara den som fattar alla beslut. Detta kräver förstås ett transparant ledarskap och en platt organisation, säger Isabel Jarmelid.

Hon har arbetat i drygt tre år som HR-specialist på Fastighetsägarna Service, som är ett dotterbolag till Fastighetsägarna och fungerar som ett affärsdrivande förvaltningsbolag med både privata fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar som kunder. Isabel Jarmelid har i sin yrkesroll helhetsansvar för HR för två av bolagets affärsområden, ekonomisk förvaltning och juridik. Rollen är såväl strategisk som operativ.

Tidigare arbetade Isabel Jarmelid bland annat med HR på Bonnier News i nästan tre år.

Hur kommer det sig att du bytte bransch?

– Ja jag har varit lite branschotrogen, säger Isabel Jarmelid med ett skratt. Men nu är jag i fastighetsbranschen för att stanna. Det är en superspännande bransch och jag får lära mig nya saker hela tiden. Och jag gillar kulturen vi har på jobbet; högt i tak och initiativrikt.

Isabel Jarmelid berättar att hon medvetet sökte sig till fastighetsbranschen efter att ha lyssnat på vänner och familj med erfarenhet av den.

– Även om jag bytt bransch så känner jag att jag har en röd tråd i min profil, där HR är en tydlig del när det gäller att påverka affärsverksamheten och bidra till tillväxt.

Hur kan en vanlig arbetsvecka se ut?

– Här blir det lätt att ta till den gamla klyschan, ingen vecka är den andra lik. Min roll innefattar alla delar inom HR, allt från kompetensförsörjningstrategi, hur vi arbetar med chefstöd i arbetsrättsliga ärenden, rehabilitering till ledarskaps- och kulturutveckling och employer branding. Jag har även projekt- och processägaransvar för HR-relaterade projekt som till exempel lönekartläggning, implementering av rekryteringsverktyg och mycket mer.

– I ett tillväxtbolag som vi är, är rekrytering såklart också en del. Där min roll är att stötta chefer i bolaget och ibland också utmana dem att tänka nytt kring profiler och drivkrafter hos kandidater. När jag är med i rekryteringsprocesserna handlar det främst om att tillsätta ekonomiska förvaltare och jurister.

Vilken är den största utmaningen i jobbet?

– Att få tiden att räcka till, inte hugga tag i allting direkt utan se att vissa saker kan vänta. Jag och företaget vill ju så mycket och då kan tålamodet vara en utmaning.

Vad har du på agendan just nu?

– Hösten är en tid för strategiarbete och att blicka framåt. Jag sitter i många möten med ledare som jag stöttar. Vilka kompetenser har vi? Vad saknar vi? Vilka initiativ ska vi ta 2022? Strategier fram till 2025? Min HR-roll innebär att vara ett bollplank till våra chefer. Jag är också med och arrangerar workshops och seminarier för cheferna i olika ämnen, till exempel lönesättning och lönestrategi, arbetsrätt och kompetensförsörjning.

Förutom det du sa inledningsvis om självdrivande medarbetare, vad ser du mer när det gäller fastighetsförvaltningens framtid?

– Jag tror att kraven från kunderna på tillgänglighet, smarta lösningar som förenklar och att medarbetarnas driv och kompetens ska skapa ett mervärde för kunden kommer att öka mer och mer. Och här är digitalisering en fråga som aldrig kommer att sluta vara aktuell.

Du låter ambitiös. Hur ser dina karriärplaner ut?

– Prestation och leverans här och nu, det är så jag tänker. Och det kommer att leda till att jag utvecklas. Så det är klart att jag inte vill stå still. Jag ser en framtid hos min nuvarande arbetsgivare. På sikt skulle jag inte tacka nej till en chefsroll och personalansvar.

Isabels bästa tips för HR-folk i fastighetsbranschen:

  • Var lyhörd och observant. Våga utmana och pröva nya vägar.
  • Omvärldsbevaka. Utveckla din kompetens.
  • Förstå helheten, lär känna verksamheten, dess medarbetare och kompetenser.

Text: Ulf Storm
redaktionen@forvaltarforum.se

Isabel Jarmelid, HR-specialist, Fastighetsägarna Service

Ålder: 28.
Uppväxt: Täby utanför Stockholmen. Bor nu i bostadsrätt på Kungsholmen.
Yrkeserfarenhet: HR-specialist, Fastighetsägarna Service, Talent acquisition specialist & projektledare employer branding och HR controller Bonnier News, Researcher Poolia, Björn Borg, säljare och assisterande butikschef, administratör, Sveriges HR-förening.
Utbildning:
kandidatprogram – personal, arbete och organisation, sociologi, Stockholms universitet. Psykologi, Stockholms universitet.
Familj:
Gift. Har en son på ett och ett halvt år.
Fritidsintresse: Flitig gymentusiast, tränar minst fyra dagar i veckan. Familj och vänner.

Bli den första att kommentera "Isabel på Fastighetsägarna Service stöttar chefer och bidrar till tillväxt"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega