”Det går inte att klaga sig uppåt”

– God kundnöjdhet höjer betalningsviljan hos våra hyresgäster och det är ännu viktigare i en sådan här kris, säger Hanna Oliva.

Tänk positivt och se möjligheter. Positiva arbetsrelationer leder affären framåt och det går inte att klaga sig uppåt. Det säger Hanna Oliva, Center Manager på Göteborg Landvetter Airport.

Som Center Manager ansvarar Hanna för allt som har med upplevelsen och kundnöjdheten på flygplatsen. Hon är lite som en centrumchef plus den flygrelaterade delen som genomsyrar arbetet. Hon är kontaktperson mellan Swedavia och hyresgästerna, det vill säga butiker, restauranger och andra matställen och är med vid alla ny- och avetableringar.

Hon har också egna försäljnings- och servicemål och ska få fler resenärer att handla mer i flygplatsens butiker när de väl är där.

Landvetter är ett skyddsobjekt och Hanna fungerar även som bollplank vid säkerhetsprövningen av hyresgästernas anställda.

Hur kom det sig att du gick in i fastighetsbranschen?
– Jag jobbade tidigare som make up-artist, var då ibland på flygplatsen. Men jag tröttnade på butikstiderna och letade efter ett yrke med vanliga arbetstider och bättre villkor. Jag blev rekommenderad av en vän att plugga till fastighetsförvaltare, praktiserade hos Swedavia och gjorde mitt exjobb där. Då behövde de en förvaltare. Jag har jobbat sedan 2014 på Swedavia, med tre olika tjänster. Center Manager är jag sedan 2017.

Hur har pandemin påverkat ditt arbete?
– Det har varit en enorm skillnad. Flyget är en av de absolut värst drabbade branscherna, för helåret minskade resandet vid Swedavias flygplatser med 74 procent. Det mesta av det jag brukade jobba med är satt på hold och jag är permitterad på 40 procent. Mitt arbete idag handlar om att planera och arbeta med aktiviteter som ökar vår möjlighet till försäljning framåt för alla våra aktörer på flygplatsen

Vad är roligast med ditt jobb?
– Alla kundrelationer och att ge bra service, det är de mjuka värdena som driver mig. Jag har ju alltid varit i servicebranschen, det är det som känns givande. Jag vill upprätthålla goda samarbeten och öka möjligheterna både för vår och våra hyresgästers verksamhet att blomstra.

– Det är också roligt med den skiftande vardagen med högt tempo där jag träffar mycket folk och lär mig mycket.

Vad är bra fastighetsförvaltning?
– Det handlar om att ha fokus på kundnöjdhet. God kundnöjdhet höjer betalningsviljan hos våra hyresgäster och det är ännu viktigare i en sådan här kris. Det är viktigt för att ha en god beläggning.

Vilka är era största utmaningar?
– Om man bortser från pandemin och hela flygbranschens återhämtning så är e-handeln ett hot för oss på samma sätt som för alla som förvaltar butikslokaler. Vi pratar mycket om vilken typ av förvandling vi behöver gå igenom, och att vi kanske går mer mot upplevelser. Jag tror att man alltid kommer vilja mötas och ha service och råd på plats, men att man kanske beställer hem varorna från butiken.

– I köpcentrum och gallerier tror jag generellt det blir viktigare att erbjuda upplevelser som utställningar, bibliotek och olika typer av spel.

Hur förändras fastighetsförvaltningen i framtiden?
– Jag är orolig för att pandemin ger större effekter på den ekonomiska återhämtningen än vi kan ana, vilket gör att branscher har svårt att bibehålla lokaler. Det gäller både butiker och kontor. Butiksdöd har man ju pratat om länge men frågan är om det finns det behov även av andra lokaler på samma sätt i fortsättningen?

Hannas bästa tips!

  • Tänk positivt och se möjligheter, positiva arbetsrelationer leder affären framåt, det går inte att klaga sig uppåt.
  • Var flexibel, dels för att få uppleva mer, då räknar folk med dig att du vill lära dig nya vägar.
  • Var här och nu, ha inte för höga mål och förväntningar på kort sikt. Att prestera bra och må bra tar dig till nya platser.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Hanna Oliva
Center Manager och verksamhetsprocessägare för kommersiellt utbud på Göteborg Landvetter Airport, Swedavia.
Ålder: 37
Bor: Villa i Mölndal
Familj: Man och dotter 12 år och son 3 år. Pappa i nytt Attefallshus.
Karriär: Swedavia sedan 2014
Utbildning: Fastighetsförvaltning på Fastighetsakademin
Intressen: Resor, matlagning (har italienskt påbrå och har haft matlagningskurser med sin pappa), inredning.
Favoritbyggnad: Attefallshuset, så litet och rymmer så mycket.

Bli den första att kommentera "”Det går inte att klaga sig uppåt”"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega