Ny möjlighet att hålla ihop bolaget

En av de största fördelarna med de digitala mötena är att de i framtiden kan öka möjligheten att hålla ihop stora bolag. Det menar Kicki Björklund, vd i Bostadsbolaget.

Under pandemin har det digitala ledarskapet med nödvändighet utvecklats snabbt i fastighetsbranschen. När många medarbetare jobbar hemifrån och fysiska möten innebär för stor smittrisk har Teams och andra digitala kanaler fått allt större betydelse för att leda medarbetarna.

Men de digitala kanalerna har inte bara funktionen att förhindra smittspridning under pandemin. I stora bolag med många kontor och geografiskt utspridda medarbetare kan den digitala tekniken i framtiden innebära att det blir lättare att informera och samordna verksamheten.

– När inte corona tvingar oss att arbeta digitalt tror jag att vi kan fortsätta att använda digitala kanaler typ Teams för korta digitala avstämningsmöten och informationsmöten, säger Kicki Björklund, som tror att detta är en av de viktigaste funktionerna för de digitala mötena i framtiden.

En stor utmaning
Bostadsbolaget har 350 medarbetare. Många servar hyresgästerna och kan överhuvudtaget inte arbeta hemifrån. Stödfunktionerna som jobbar på kontoret, cirka 80 personer, jobbar delvis hemifrån idag.

Bostadsbolaget har förutom ett huvudkontor en geografiskt utspridd organisation med cirka 24 boservicekontor placerade nära hyresgästerna. Kontoren är olika stora och har allt mellan 2 och 30 medarbetare.

– I och med att vi ser ut som vi gör geografiskt kan de digitala mötena hjälpa oss att hålla ihop det här till ett starkt och tydligt Bostadsbolag som jobbar tillsammans. Det får ju inte bli ensamma öar som lever sitt eget liv. Detta är ingen ny utmaning och jag tror att digitaliseringen kan bli en viktig kugge, även efter Corona.

Kicki Björklund tror till exempel att de digitala mötena kan passa bra för bolagets program för en inkluderande arbetsplats. Här kan man snabbt få ut information på ett sätt som är enklare än att alla ska läsa sig till information på intranätet.

Effektivare möten
Men Kicki Björklund ser också att de digitala kanalerna påverkar själva mötet.

– Under pandemin har våra möten blivit kortare och mer fokuserade. Det är nödvändigt för jag tror inte digitala möten kan vara långa. Jag satt i en lång heldagskonferens nyligen och det var ett superintressant ämne, men trots det tappade jag fokus, säger Kicki Björklund och tillägger;

– Utöver längden på mötena är det viktigt att alla känner sig bekväma med att delta aktivt. Där är vi inte ännu så jag tror att vi behöver utveckla det digitala mötet ytterligare.

Olika målgrupper
Kicki Björklund menar att den digitala tekniken skapar många möjligheter när man börjar komma in i den och har klarat av allt tekniskt strul som fortfarande stör.

– Jag skriver reflektioner på vårt intranät idag, men jag funderar på om inte jag skulle kunna prata med alla medarbetare via Teams i stället. Jag skulle kunna ha regelbundna öppna Teams-möten där alla medarbetare som då kan deltar interaktivt med frågor och kommentarer.

En annan idé som hon tar upp är att ha en aktivitet via Teams för en viss yrkesgrupp.

– Vi tycker det är bra att vi har egna lokalvårdare, men samtidigt är det en utspridd grupp. Där skulle digitaliseringen till exempel kunna hjälpa oss. Man kanske skulle kunna ha en aktivitet i en halvtimme på Teams där de fick skriva frågor som vi sedan kan besvara.

”Fantastiskt komplement”
Kicki Björklund poängterar dock att de fysiska mötena också har fördelar.

– Digitala möten är som sagt ett fantastiskt komplement men det tar inte bort att fysiska möten fortfarande är viktiga, kanske framförallt för kreativa och strategiska diskussioner.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega