Rollen som biträdande förvaltare är förhållandevis ny på Familjebostäder. Sedan slutet av 2019 har tidigare skadeingenjörer, besiktningsvärdar och en handledare gått in i sina nya roller som biträdande förvaltare.
– Den nya rollen som biträdande förvaltare har på många sätt genererat ett nytt arbetssätt inom förvaltningen, förklarar förvaltningschef Joakim Lundberg.
En naturlig karriärväg
Hos Familjebostäder har en förvaltare personalansvar för ett team på tio medarbetare beståendes av husvärdar, reparatörer och fastighetsskötare. Och sedan slutet av förra året även en biträdande förvaltare.
Rollen som biträdande förvaltare innebär en bra avlastning för förvaltaren men även att det nu öppnas upp för en mer naturlig karriärväg inom förvaltningen.
– På det här sättet kan fler medarbetare växa in i nya roller och det ser jag som en otrolig styrka både för individen och arbetsgivaren, menar Joakim.
Länken mellan förvaltare och teamet
Tomi Räty har tidigare arbetat som husvärd hos Familjebostäder men framför allt också som handledare för arbetsmarknadssatsningen ”Stockholmsjobben”, subventionerade anställningar inom Stockholms stad.
I sin nya roll som biträdande förvaltare är han nu länken mellan förvaltaren och förvaltningsteamet där husvärdar, reparatörer och fastighetsskötare ingår.
Som biträdande förvaltare har han en central funktion i arbetet med bland annat besiktningar, skadehantering, budget – och avtalsfrågor.
– Jag avlastar och driver ärenden parallellt med förvaltaren. Jag har också ett ansvar för mindre projekt som inkommer till teamet, säger Tomi.
– Det roligaste är helt klart att jag får jobba med en bredd av frågor och att rollen på så vis är väldigt omväxlande, fortsätter han.
Viktig kompetensöverföring som bonus
Genom att åtta före detta skadeingenjörer och besiktningsmän samt en handledare nu klivit in i rollen som biträdande förvaltare har man tillfört ny viktig kompetens till förvaltningsorganisationen centralt. På köpet har man fått en viktig intern kompetensöverföring mellan olika funktioner i förvaltningsteamen.
– För mig betyder det att jag har lyxen att få jobba nära kollegorna i förvaltningsteamet och att vi kan stöta och blöta småfrågor inom gruppen där vi tidigare behövt samverka med andra avdelningar. På det här sättet lär vi oss av varandra varje dag och kommer snabbare till avslut i olika frågor, säger Tomi.
– Kortare beslutsvägar medför också en snabbare hantering vilket i slutändan gynnar våra hyresgäster, lägger Joakim till.
Text och foto: Sofia Lindestad