I de allra flesta relationer uppstår någon gång gnissel, kortvarigt eller bestående. Så även i avtalsrelationer. Det är naturligt och egentligen inte ett större problem så länge gnisslet är svagt och man hanterar det på ett bra sätt. Men alltför ofta går tiden och det händer att det lilla gnisslet eskalerar till en rejäl urspårning. Hur kan vi undvika den situationen?
För det första gäller det att ha koll på vilka regler som gäller. Står det något i avtalet vad som gäller om leverantören avviker från avtalade prestationer? Gäller något branschregelverk för avtalet?
Om det finns ett branschregelverk kan du vara trygg i att det finns grundläggande regler för hur avvikelser ska hanteras. Å andra sidan gäller det då också att du själv följer detta om du vill få en lösning på problemet.
Regler i ABFF
Har du ett avtal enligt Aff så finns det regler i ABFF för hur fel i entreprenaden ska hanteras och ersättas, och Aff-definitionerna klargör termen ”fel”.
Det specifika avtalet kan sedan vara kompletterat med regler om viten och särskilda rutiner som behöver följas av både beställare och leverantör.
Reklamera skriftligt
Så vad gör jag då när jag anser att en leverantör inte sköter sig? Jag måste till att börja med att alltid reklamera, det vill säga påtala vad jag anser vara fel. För hur ska annars leverantören kunna göra om och göra rätt?
I ABFF sägs också att detta ska göras skriftligt, vilket är en bra sak om man vill kunna återkomma till vad som har sagts och när. Sedan ska leverantören ha en möjlighet att rätta felet, och redan här kan det lilla gnisslet försvinna. Du påtalar felet – leverantören rättar – problemet löst.
Rätt till prisavdrag
Men så enkelt är det ju inte alltid, det kanske inte ens går att rätta felet i efterhand. Om snöröjningen skedde klockan 9 på morgonen när det var avtalat att den skulle vara klar klockan 07.00 kan det ju inte rättas i efterhand, hur gärna man än vill.
Men oavsett detta så är det viktigt att reklamera, så att leverantören gör rätt nästa gång. Och har man ett avtal enligt Aff så finns dessutom rätt till prisavdrag för sådant som inte kan rättas.
Inom Aff jobbar vi ständigt för att öka kunskapen om tjänsteentreprenader i branschen, och ett fokusområde är just oenigheter i avtal och hur dessa hanteras. Som en del i det ordnar Aff ett frukostseminarium i Stockholm den 5 november som hanterar just dessa frågor. Läs mer om seminariet här.
För dig som vill öka dina kunskaper om Aff ännu mer finns också vår e-utbildning Aff diplomutbildning. Läs mer om den här