Partnertext från Hogia

Digitalisering av myndighetsbesiktningar – så frigörs veckor av arbete

Att hålla koll på lagstadgade myndighetsbesiktningar är en utmaning. Saker ska kontrolleras med jämna mellanrum – och varje protokoll ska sparas, följas upp och ibland även rapporteras till myndigheter. Att sköta detta i Excel, är både tidskrävande och riskfyllt.

Nu lanserar Hogia en ny funktion i fastighetssystemet Hogia DinHyresvärd som ska förändra vardagen för fastighetsägare: stöd för myndighetsbesiktningar.

Från manuellt kaos till digital struktur

Niclas Petersson, Affärsutvecklare

Med den nya funktionen kan fastighetsägare samla hela processen – från planering och beställning till uppföljning och åtgärder – direkt i systemet. Påminnelser ser till att inget missas och avvikelser kan automatiskt förvandlas till ärenden med ansvarig person. Resultatet blir en bättre kontroll över fastigheternas tekniska status, färre akuta insatser och en mer hållbar arbetsmiljö.

– Jag vågar påstå att många fastighetsägare kan frigöra veckor av arbete varje år, bara genom att automatisera de här flödena, säger Niclas Petersson, affärsutvecklare på Hogia Fastighetssystem.

Branschen står inför ett skifte
Att digitalisera myndighetsbesiktningar är inte en självklarhet för alla ännu. Trots att flera fastighetssystem erbjuder grundläggande funktionalitet är det många fastighetsägare som fortfarande förlitar sig på manuella rutiner.

– I bästa fall finns rutiner i Excel. I värsta fall sitter kunskapen i huvudet på en enskild förvaltare. Det skapar en stor risk för misstag och en enorm administrativ börda, berättar Niclas Petersson.

Nästa steg: Automatiserad integration
Lanseringen markerar första steget i en större satsning. Under 2026 planerar Hogia att utveckla funktionen vidare med integration mot besiktningsföretag, AI-tolkning av inkomna protokoll och stöd för automatiserad myndighetsrapportering.

– Vår vision är att kunden inte ska behöva lägga tid på att manuellt registrera protokoll eller bevaka att leverantörer utför sina tjänster i tid. Systemet ska sköta det i bakgrunden, säger Niclas Petersson och fortsätter:

– Många fastighetsägare har länge brottats med tidskrävande och osäkra rutiner. Nu kan de arbeta mer planerat, minska stressen i vardagen och skapa en tydligare struktur för hela organisationen.

Mot en mer hållbar och förutseende förvaltning
Digitaliseringen av fastighetsförvaltningen går snabbt, och myndighetsbesiktningarna är ett tydligt exempel. Funktionen kompletterar Hogias tidigare satsningar på underhållsplanering och rondering, vilket gör fastighetssystemet DinHyresvärd till ett av marknadens mest heltäckande verktyg för teknisk förvaltning. Och efterfrågan är stor berättar Niclas Petersson:

– Vi driftsätter i snitt ett nytt fastighetssystem om dagen i DinHyresvärd, och många väljer den kompletta tekniska förvaltningen. När fler processer blir uppkopplade och automatiserade får fastighetsägare nya möjligheter att arbeta datadrivet, planera mer hållbart – och lägga tid på det som verkligen utvecklar verksamheten, avslutar han.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega