Lars Lidén är med i verksamhetsgruppen för Nationella Riktlinjer hos BIM Alliance och vet vilken nytta Nationella Riktlinjer kan göra.
BIM Alliance ansvarar för tjänsten Nationella Riktlinjer, som har en smart helhetslösning för digital informationshantering. Med den blir du mer effektiv, jobbar med branschstandarder och får hjälp att nå dina hållbarhetsmål. Det underlättar din vardag!
Ett av de största problemen i dagens bygg- och förvaltningsprocesser är att det saknas gemensamma krav och anvisningar. När varje organisation utvecklar sina egna riktlinjer skapas ineffektivitet och dubbelarbete. Förvaltare, leverantörer och entreprenörer tvingas anpassa sig till olika krav i olika projekt.
Detta ser Nationella Riktlinjer för livscykelinformation till att överbrygga. Den digitala plattformen hjälper samhällsbyggnadsbranschen att hantera digital information på ett mer effektivt och standardiserat sätt.
Mer strategiska beslut
Plattformen, som utvecklas och förvaltas av BIM Alliance i samarbete med organisationer som Svensk Byggtjänst, SIS och SKR, bygger på tung branschpraxis och aktuella standarder. Den uppdateras kontinuerligt för att se till att hålla jämna steg med utvecklingen i branschen. Inom kort kommer till exempel nya tillämpningsanvisningar för BIM att tillgängliggöras via Nationella Riktlinjer.
Genom Nationella Riktlinjer får du bland annat tillgång till verktyg och mallar för informationsleveranser, ett omfattande uppslagsverk och praktiska exempel som gör det enklare för dig att använda digitalt underlag i olika projekt och i förvaltningen. Du kan till exempel koppla er informationshantering till era verksamhetsmål och göra dem mer datadrivna. Det ger struktur och gör det enklare att följa upp målen och att ta strategiska beslut.
Du ser även till att få kvalitativ data till era hållbarhetsredovisningar – som klimatredovisning och CSRD.
Ett verktyg för alla
Eftersom Nationella Riktlinjer är användarvänligt och har praktiska verktyg riktar tjänsten sig till både stora och små aktörer, oavsett vilken nivå av digital mognad ni har. Den gör det möjligt för mindre organisationer eller de som är i början av sin digitaliseringsresa att våga ta steg framåt. För större organisationer innebär riktlinjerna ett effektivt sätt att minska tiden som går åt till att ta fram och underhålla interna krav och anvisningar. Ni kan spara upp till 50 procent av annars tidsödande arbete!
Lars Lidén är med i verksamhetsgruppen för Nationella Riktlinjer hos BIM Alliance och han vet vilken nytta Nationella Riktlinjer kan göra.
Varför är Nationella Riktlinjer intressant för fastighetsförvaltare?
– Vi behöver data/information om våra byggnadsverk för att kunna förvalta dem på bästa sätt och Nationella Riktlinjer ger svaret på hur man bör arbeta för att kravställa och få data levererat från, och till, projekt men också hålla informationen uppdaterad under förvaltningsfasen.
Hur ska man använda dem inom förvaltningen?
– Som ett uppslagsverk när man stöter på någon fråga och/eller för att bygga upp en digital kravportal med sina krav mot projekt. Region Dalarna och SISAB var till exempel tidiga med att implementera Nationella Riktlinjer och etablera kravportaler i sina projekt.
Hur ska man komma igång med användningen av Nationella Riktlinjer?
– Börja med att titta på det som är öppet tillgängligt på Nationella Riktlinjer. Verkar det intressant går man vidare och tecknar en användarlicens och nyttjar kanske en implementeringspartner för att bygga upp en egen kravportal. All information finns här.
Nyttan med att använda Nationella Riktlinjer
- Tydligt och enkelt
Genom att nyttja digitalt underlag i praktiken förbättras förståelse och beslutsfattande. Vid upphandling säkerställs tydliga krav och risken för missförstånd minskar. - Effektivisering av kravhantering och anvisningar
Det möjliggör snabbare och mer kostnadseffektiva processer och förvaltning av krav i en organisation. - Förbättrad efterlevnad
Aktuella standarder och beprövad branschpraxis skapar enhetliga arbetssätt för både stora och små aktörer. Det minskar risk för överraskningar och missförstånd. - En digital portal
En gemensam portal förenklar delning av krav och anvisningar vilket ger mer effektiv kommunikation inom projekt. - Flexibilitet och tillgänglighet
Det är anpassat för organisationer med både hög och låg digital mognad. Anvisningarna kan användas som bindande krav eller en vägledande handbok. - Koppla samman verksamhetsmål och informationshantering
Ett mer datadrivet arbetssätt ökar värdet av informationshantering. Spårbarhet och kvalitet säkerställs för produktinformation.
Nationella Riktlinjer
Läs mer här om vad Nationella Riktlinjer är och vad de kan ge er organisation.