För att påverka de indirekta utsläppen i scope 3 erbjuder Wallenstam sina hyresgäster praktiska och klimatsmarta transportlösningar. Redan 2017 skrev man, som första fastighetsägare, under ett mobilitetsavtal med Göteborgs Stad. Sedan dess har det rullat på.
Genom avtalet vill Göteborgs Stad uppmuntra till mobilitetsåtgärder och låga parkeringstal vid nybyggnation, i sin tur ska fastighetsägarna erbjuda de boende andra sätt att resa på, exempelvis via tillgång till bilpool, cykelpool och kollektivtrafikkort. Just nu pågår en forskningsstudie där effekten av avtalen undersöks närmare. Preliminära resultat visar hittills på både lägre bilinnehav och bilanvändning i flerbostadshus med mobilitetsavtal.
Avtalet ligger helt i linje med Wallenstams egna klimatmål, som följer Parisavtalet vilket innebär att bolaget ska minska sina direkta och indirekta koldioxidutsläpp, inom Scope 1, 2 och 3. Scope 3 utgör i allmänhet den största andelen av ett företags koldioxidavtryck och omfattar alla indirekta utsläpp av växthusgaser från källor som det rapporterande företaget inte äger eller direkt kontrollerar. Och det är här praktiska och klimatsmarta transportlösningar kommer in.
Kallebäcks Terrasser visar vägen
Wallenstam uppmanar sina medarbetare att resa kollektivt och på kontoren finns både elcyklar och bilpool med elbilar. Ett liknande erbjudande gäller även för hyresgästerna och projektet Kallebäcks Terrasser i Göteborg är ett exempel på det. Området byggstartades 2019 och sedan ett tag är kontorshuset Entré Kallebäck samt sex bostadskvarter inflyttade och klara. De tre sista bostadskvarteren förväntas stå klara inom de närmsta åren men redan från start har hyresgästerna i området erbjudits flera olika lösningar för att minska bilanvändandet.
– Det här är vårt största stadsutvecklingsprojekt som har fått visa vägen vad gäller mobilitetslösningar, konstaterar Anna Landgren, Projektutvecklare Nyproduktion Bostad, Wallenstam.
Mobilitetslösningar har blivit en USP
Ska man bygga och förvalta hållbart idag är hållbara mobilitetslösningar verkligen en förutsättning, fortsätter hon.
– Tiden då man byggde en parkeringsplats per bostadsrätt, eller ännu fler om lägenheten var stor, är sedan länge förbi. Det är inte hållbart. Olika mobilitetslösningar kan idag till och med bli ett incitament för potentiella hyresgäster, speciellt för många yngre som aktivt väljer bort bilen. Lösningarna för mobilitet har absolut blivit en USP som vi trycker på.
Samutnyttjande och bilpool
I Kallebäcks Terrasser erbjuds både samutnyttjande av parkeringsplatser och en bilpool.
– Här har man som hyresgäst ingen fast p-plats utan istället ett p-tillstånd, förklarar Anna Landgren. Under bostadskvarteren är det bara de boende som kan parkera men i kontorshuset kan både kontorshyresgästerna och de boende nyttja de 329 p-platserna.
Bilpoolen består idag av sex elbilar, fullt utbyggt ska Kallebäcks Terrasser erbjuda tio stycken.
– Bilpoolen uppskattas väldigt mycket av våra boende. Bilarna står parkerade utomhus på kvartersgatorna och bokas enkelt via en app. Om intresse finns från företagen i kontorshuset går det att ordna så att även de får tillgång till bilpoolen, men i dagsläget löses det inom respektive företag.
Att bilpoolen används mycket tror Anna Landgren beror på flera saker.
– Det är dyrt att äga egen bil idag, något som främst de yngre är väldigt medvetna om. Givetvis är läget i staden avgörande om hur viktig bilen blir men Kallebäcks Terrasser ligger nära kollektivtrafik. Dessutom innebär mobilitetsavtalet med staden att vi ska erbjuda kollektivtrafikkort i 30 dagar till de boende.
Vikten av flexibilitet
För Wallenstam innebär välfungerande mobilitetslösningar också en dos flexibilitet.
– För oss är flexibilitet viktigt. Det kan exempelvis handla om att inkludera hyresgäster från ett befintligt bestånd i området, om vi märker att det finns ett intresse för parkeringsplatser eller bilpool. I ett annat projekt har vi kunnat hänvisa till ett garage i närheten som inte var fullt, efter att vi löst parkeringen för rörelsehindrade nära entrén till den nybyggda fastigheten. Att bygga nya p-platser, när vi har befintliga som inte är fullbelagda alldeles i närheten, blir fel på så många sätt.
Cykelpoolen har minskats
Wallenstam vill även erbjuda andra typer av transportmedel än den egna bilen så en cykelpool med elcyklar finns också i Kallebäcks Terrasser.
– Den har dock inte varit lika efterfrågad som vi trodde så vi har omförhandlat mobilitetsavtalet och minskat antalet cyklar. Efterfrågan har fått styra, det känns ju inte så miljösmart att ställa ut cyklar som ingen använder.
Uppmuntrar till egen cykel
Däremot vill Wallenstam uppmuntra de boende att äga egna cyklar, bland annat genom att erbjuda två cykelservicerum inom området.
– Förutom att poolcyklarna står här kan våra hyresgäster gå in och meka med sina egna cyklar. Det största servicerummet, som alla i Kallebäcks Terrasser har tillgång till. Det har en varuautomat och är stort och uppglasat för att kännas både inbjudande och tryggt, beskriver Anna Landgren.
Wallenstam erbjuder även sina hyresgäster fri cykelservice.
– Enligt avtalet med staden ska vi erbjuda detta en gång per år men vi har ökat på det och erbjuder fri service varje halvår. Att modernisera avtalet, hitta nya sätt och anpassa oss efter efterfrågan känns viktigt och det är något vi gör hela tiden.
Text: Pernilla Krantz
redaktionen@forvaltarforum.se